بیت‌کوین (BTC) با علامت سؤالی بزرگ هفته مالی جدید را آغاز می‌کند. سرنوشت بازار در آستانه یک تصمیم کلیدی دیگر توسط فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. بیت‌کوین هفته گذشته را با موفقیت پشت سر گذاشت و کندل هفتگی خودش را در بالاترین سطح از اواسط ژوئن تاکنون، به پایان رساند. با این حال، این موفقیت ممکن است ادامه‌دار نباشد چرا که فدرال رزرو خود را برای افزایش نرخ بهره آماده می‌کند.

تورم آمریکا همچنان به پایان نرسیده است و فدرال رزرو برای پایان دادن به آن دست به افزایش دوباره نرخ بهره زده است. بسیاری امیدوار بودند که بیت‌کوین به روند صعودی خود ادامه می‌دهد، اما به نظر فدرال رزرو برنامه‌های دیگری دارد.

این افزایش احتمالی نرخ بهره بر استخراج‌کنندگان بیت‌کوین هم فشار وارد کرده است چرا که هزینه‌های استخراج به لطف بازار نزولی بسیار سنگین شده است. با این حال، نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای از سرمایه‌گذاران بلند‌مدت وجود دارد که همچنان از تسلیم شدن خودداری می‌کنند و دارایی‌های خود را حفظ کرده‌اند.

اکنون در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال سرمایکس، می‌خواهیم نگاهی به پنج عامل مهم بیندازیم که می‌توانند بر این هفته مالی جدید بازار ارزهای دیجیتال و حتی بازار سهام، تاثیر قابل توجهی داشته باشند.

فدرال رزرو در مورد افزایش بعدی نرخ بهره تصمیم می‌گیرد

مهم‌ترین موضوعی که در این هفته باید به آن توجه کرد، بدون شک افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو است. افزایش نرخ بهره اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد و بر اساس اعلامیه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)، در تاریخ ۲۶ تا ۲۷ ژوئیه در مورد میزان افزایش نرخ بهره تصمیم گرفته خواهد شد. تورم ایلات متحده آمریکا در بالاترین حد خود نسبت به چهل سال گذشته قرار دارد و به نظر می‌رسد که بدتر شدن آن باعث غافلگیری فدرال رزرو شده است.

با این حال، تحلیلگران بازار به نظر دیگر به افزایش‌های متوالی نرخ بهره چندان اهمیت نمی‌دهند. ویلیام کلمنته (William Clemente)، تحلیلگر ارشد در شرکت بلوک‌ویر (Blockware) در ۲۵ ژوئیه گفت: «فکر می‌کنم که یک هفته سرگرم‌کننده دیگر در پیش است». با این حال، تصمیم برای افزایش نرخ بهره در چهارشنبه هفته جاری مصادف با ۵ مرداد در ساعت ۱۰:۳۰ شب گرفته خواهد شد. انتظار می‌رود که با تصمیم فدرال رزرو، دارایی‌های پر ریسک بازار با نوسان جدی مواجه شوند.

یکی از تحلیلگران هشدار داد که این افزایش نرخ بهره پتانسیل این را دارد که شرایط بازار را بحرانی‌تر کند، زیرا نقدینگی در تابستان جاری بسیار پایین است و سرمایه‌گذاران همچنان به بازار و آینده آن امیدوار نیستند. بسیاری می‌گویند که فدرال رزرو تا قبل از عادی شدن تورم، به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد و حتی آن را شدید‌تر هم می‌کند.

گاو‌های بیت‌کوین موفق به بازیابی میانگین متحرک نمایی کلیدی بیت‌کوین نشدند

داده‌های منتشر شده نشان می‌دهند که کندل هفته گذشته بیت‌کوین چیزی شبیه به نیمه راه برای گاو‌ها بوده است؛ اما این چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ در حالی که بیت‌کوین در هفته گذشته بهترین عملکرد خودش را به نمایش گذاشته است، اما این ارز دیجیتال همچنان راه طولانی برای پایان دادن به شرایط نزولی خودش دارد و گاو‌های بیت‌کوین تازه نصف راه را رفته‌اند.

با وجود موفقیت هفته گذشته، بیت‌کوین همچنان موفق نشده است که میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ هفته‌ای (MA) که در محدوده ۲۲,۸۰۰ دلار قرار دارد را به دست بیاورد. پس از صعود به ۲۲,۵۰۰ دلار، شروع به کاهش یافتن کرد و اکنون در زمان نگارش این مقاله در زیر محدوده ۲۲ هزار دلار معامله می‌شود.

میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ هفته‌ای برای بیت‌کوین نقش بسیار مهمی دارد، اما هنوز موفق به دستیابی به آن نشده است. بازگشت صعودی بیت‌کوین به سطح ۲۲,۸۰۰ دلار می‌تواند منجر به ثبات بهتر بیت‌کوین شود. گاو‌های بیت‌کوین تلاش زیادی برای رسیدن به آن و شکست مقاومت‌ها کرده‌اند، اما تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

به طور کلی، اهمیت این میانگین متحرک نمایی بسیار بالا است و اگر وارد سطح ۲۲,۸۰۰ دلار شود، صعود احتمالی به سطح ۲۳,۲۰۰ دلار دور از انتظار نخواهد بود. بیت‌کوین همچنان راه طولانی را در پیش دارد و احتمالات نزولی بسیاری بیت‌کوین را احاطه کرده‌اند.

سختی شبکه به سطح چهار ماه پیش خود بازمی‌گردد

نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید مشکلات استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال که به دلیل شرایط نزولی بازار ایجاد شده است، ممکن است در ابتدای مسیر خود قرار داشته باشد و مشکلات بحرانی‌تر در راه باشند.

سختی شبکه معیاری است که بر اساس مشارکت استخراج‌کنندگان تنظیم می‌شود و در واقع یک نوع معیار رقابتی محسوب می‌شود. از اواخر ژوئن تاکنون، سختی شبکه رو به کاهش بوده است و اکنون به سطحی بازگشته است که از چهار ماه گذشته تا به امروز، دیده نشده بود.

جدیدترین آمار منتشر شده از کاهش ۵ درصدی کل سختی شبکه خبر می‌دهد و به نظر می‌رسد که فعالیت استخراج‌کنندگان دست خوش تغییراتی شده است. لازم به ذکر است که این بزرگ‌ترین کاهش سختی از ماه می سال ۲۰۲۱ است که تنها در یک دوره اتفاق افتاده است. همچنین تخمین زده می‌شود که افت بعدی سختی شبکه که ده روز دیگر است، در حدود ۲ درصد باشد.

کاهش سختی شبکه در واقع میدان را برای استخراج‌کنندگان خالی می‌کند تا شرایط خود را بهتر کنند. به طور ساده، هر چه سختی شبکه کمتر باشد، استخراج بیت‌کوین ساده‌تر یا کم انرژی تر انجام می‌شود چرا که تعداد استخراج‌کنندگان کمتر شده و در کل رقابت کمتر است.

اما با توجه به شرایط بازار، مشخص نیست که آیا این اتفاق خوبی است یا خیر. بسیاری از استخراج‌کنندگان همچنان تصمیم خود برای استخراج بیت‌کوین در چنین شرایطی را نگرفته‌اند. با این حال، بر اساس داده‌های منتشر شده، از زمان کاهش ۵ درصدی سختی شبکه در ۲۲ ژوئن، استخراج‌کنندگان ۹۰۹ بیت‌کوین را به صرافی‌ها ارسال کرده‌اند.

بنابراین، با توجه به توضیحات داده شده، هفته جاری هفته‌ای خواهد بود که استخراج‌کنندگان سرانجام تصمیم خود برای ادامه دادن در چنین شرایطی خواهند گرفت. استخراج‌کنندگان به خوبی می‌دانند که این فقط کاهش‌های مداوم و قیمت پایین بیت‌کوین نیست که شرایط را سخت کرده است، بلکه عامل‌های دیگر هم وجود دارد که استخراج‌کنندگان باید در نظر بگیرند.

شاخص MVRV-Z و فشار فروش

یکی از محبوب‌ترین شاخص‌های قیمتی بیت‌کوین یعنی MVRV-Z، به تازگی از مهم‌ترین سطح خود یعنی صفر کاهش پیدا کرده است. در ۲۵ جولای، امتیاز شاخص MVRV-Z بعد از یک هفته پر نوسان به منطقه منفی بازگشت، منطقه‌ای که نشان دهنده شروع یک دوره بیش از حد فروش است.

شاخص MVRV-Z به تشخیص حیرت انگیزش در مشخص کردن کف قیمتی بیت‌کوین شهرت دارد. این شاخص به طور کلی مشخص می‌کند که بیت‌کوین بر اساس ارزش آن در شرایط فروش بیش از حد قرار دارد یا خرید بیش از حد.

بازگشت آن به منطقه منفی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که نشان دهنده دوره جدیدی از فشار قیمتی است. در ابتدای ماه جولای، شاخص MVRV-Z بدترین سناریو بیت‌کوین را ارائه کرد که احتمال می‌داد بیت‌کوین به ۱۵,۶۰۰ دلار سقوط خواهد کرد.

احساسات سرمایه‌گذاران بعد از چهار ماه به ثبات می‌رسد

هفته گذشته برای بازار ارزهای دیجیتال ،هفته‌ای کوتاه از شور و نشاط غیرمنطقی بود که به لطف شرایط صعودی موقتی بیت‌کوین به وجود آمده بود. با این حال، آیا می‌توان داده‌های احساسی که از بازار منعکس می‌شود را باور کرد؟

بر اساس شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال، شاخص کاهش ثابتی داشته است و در مثبت‌ترین حالت خودش نسبت به چهار ماه گذشته بوده است. این شاخص در ۲۵ جولای بر روی عدد ۳۰ از ۱۰۰ قرار داشت که به عنوان محدوده ترس شناخته می‌شود. بازار تا قبل از این بر روی سطح ترس شدید قرار داشت. ورود این شاخص به محدوده ترس اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا تا از اواسط ماه ژوئن، این شاخص در پایین‌ترین سطح و در امتیاز ۶ از ۱۰۰ قرار داشت و بازگشت از چنین سطحی بسیار قابل توجه و مهم است.