video thumb

اتخاذ استراتژی فین تک ملی توسط قطر در میان همه‌گیری کووید ۱۹

بیماری همه گیر کووید ۱۹ ممکن است به ادامه استراتژی ملی قطر در فضاهای فین تک و بلاک چین

از آنجا که قطر از یک جمعیت کم، ذخایر مالی قابل توجه و شرایط تجاری مطلوبی برای سرمایه گذاری برخوردار است، از مقاومت در برابر فشارها در وضعیت بهتری برخوردار است. این کشور در تلاش است تا تکیه خود به صادرات نفت و گاز را به نفع تنوع اقتصادی کاهش دهد. در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۱۸، این کشور با اعلام انصراف خود از عضویت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، یک قدم به این هدف نزدیک شد تا توجه بیشتری به بخش صادرات گاز طبیعی خود داشته باشد.

با شیوع همه گیری کووید ۱۹، قطر نیز متعهد شده است تا یک استراتژی ملی فن آوری مالی را به کار گیرد و تصمیم گرفته وابستگی خود به انرژی‌ های فسیلی و بهره گیری از انرژی خورشیدی را کاهش دهد. یوسف الجیدا (Yousuf Al-Jaida)، مدیرعامل مرکز مالی قطر در این باره توضیح داد:

“چالش های مربوط به کووید ۱۹ نه تنها اهمیت فناوری و فین تک را برجسته می کند، بلکه باعث تسریع در پذیرش و توسعه می شود. ما به تلاش های خود برای غنی سازی و توسعه زیرساخت های فین تک و فن آوری در قطر به عنوان یک پلتفرم توانمند ادامه خواهیم داد و مشتاقانه منتظر خواهیم بود تا فین تک های بین المللی از جمله از ایالات متحده آمریکا، با استفاده از مجوز فین تک مرکز مالی قطر و طیف گسترده ای از فواید به راحتی با اکوسیستم پررونق قطر ادغام شود.”

مرکز مالی قطر گزارش داده است که در سال ۲۰۱۹ رشد ۳۵ درصدی داشته است و براساس وب سایت خود، اکنون بیش از ۹۰۰ مشتری از بخش های مختلف اعم از مالی و غیر مالی دارد.

استراتژی فین تک ملی

قطر قطب اصلی اقتصادی در خاورمیانه است. این کشور از طریق تأکید این بخش بر پرداخت دیجیتال با Qpay، بزرگ ترین شرکت فین تک قطر و همچنین مدیریت پول و وام دهی و غیره ، فناوری بلاک چین سازگار با شریعت را به زیرساخت های مالی و حقوقی موجود خود در زیربنای مالی و حقوقی موجود خود پیوند می دهد تا بعنوان قطب فین تک در منطقه ظاهر شود.

به گفته شرکت حسابرسی Big Four KPMG، بخش فین تک شاهد رشد سرمایه گذاری جهانی از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۱۱۱٫۸ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۱۸ بود. قطر در سال ۲۰۱۹، برای جذب سرمایه گذاری فین تک خارجی و تشویق شرکت های بزرگ برای راه اندازی شرکت های تابعه در این کشور، آژانس توسعه سرمایه گذاری را تأسیس کرد که برنامه های تشویقی “منطقه آزاد” را ارائه می داد. صندوق ثروت ملی قطر نیز به طور مداوم سرمایه گذاری های خود را در شرکت های فین تک و فن آوری و صندوق های سرمایه گذاری فناوری افزایش داده است.

همه گیری ویروس کرونا به طور مداوم، تغییرات چشمگیری را در جهان به ارمغان آورده است و دولت های سراسر جهان را وادار کرده است که فناوری بلاک چین را به خدمات مالی خود اضافه کنند. قطر نیز یک استراتژی ملی فنآوری ملی را تنظیم کرده است که توسط بانک مرکزی قطر یا QCB ارائه شده است و هدف آن پشتیبانی از بخش فین تک با همکاری چندین سهامدار کلیدی محلی از جمله مرکز مالی قطر یا QFC و بانک توسعه قطر یا QDB می باشد چرا که بخش دولتی قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ بزرگ ترین سرمایه گذار در فناوری بلاک چین باشد.

بانک مرکزی قطر به عنوان بخشی از استراتژی فن تک خود اقدام به صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی می کند، زیرا کووید ۱۹ منجر به افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال در سراسر جهان شده است. نماینده بخش پیشرفته فنی بانک مرکزی قطر گفت: ” بانک مرکزی قطر از استفاده ایمن از پیشرفت های فن آوری که باعث ثبات مالی و گنجاندن در قطر می شود استقبال می کند.” “صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی مطمئناً دارای مزایای در نوآوری است و به کاربران این امکان را می دهد تا نحوه پرداخت خود را به میزان قابل توجهی تغییر دهند.” این نماینده افزود:

“در حال حاضر هیچ برنامه قطعی برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی وجود ندارد، با این حال، بانک مرکزی قطر فرصت هایی را که این فناوری برای قطر در اختیار افراد قرار می دهد ارزیابی می کند و به تحقیق در مورد این موضوع قبل از تصمیم گیری نهایی ادامه خواهد داد.”

در ماه مارس، بانک مرکزی قطر، “سیستم پرداخت موبایل قطر” مبتنی بر کد QR ملی خود را راه اندازی کرد، پروژه ای که به منظور افزایش شمول مالی و کاهش استفاده از اسکناس در کشور طراحی شده است. هدف آن این است که شهروندان بتوانند از یک کیف پول الکترونیکی در تلفن های همراه خود استفاده کنند، تراکنش های همتا به همتا را انجام دهند و هزینه کالاها و خدمات را پرداخت کنند. همچنین امکان برداشت های فوری و سپرده های نقدی را فراهم می کند.

“محمد باراکات” (Mohammed Barakat)، مدیر عامل شورای تجاری ایالات متحده و قطر گفت: “قطر برای دستیابی به رویای رهبر جهانی شدن در فین تک، هم افزایی باورنکردنی را در بین نهادها نشان داده است.” وی همچنین اضافه کرد:

“با توجه به بازار حوالجات و پردازش پرداختی بزرگ موجود و همچنین استراتژی قطر برای تبدیل شدن به یک دروازه منطقه ای برای یک بازار عظیم، پیش بینی می کنم که رشد سریعی در بخش فین تک قطر صورت گیرد.”

با بازگشایی مرز قطر برای پروازها از سوی کشورهای کم خطر در تاریخ ۱ اوت، بانک توسعه قطر اخیراً یک انکوباتور فین تک (برای استارتاپ های اولیه) و یک برنامه شتاب دهنده (برای شرکت های بالغ) را که برای پذیرایی از کارآفرینان محلی و جهانی است، راه اندازی کرده است. در تلاش برای کمک به شبکه جامعه فین تک، بانک توسعه قطر در حال ارائه “FinTech Circle” است، مکانی که در آن شرکت های معتبر فن آوری پیشرفته می توانند به مدت ۱۲ ماه به صورت رایگان کار کنند. بانک توسعه قطر که ادعا می کند بیش از ۹۰۰ شرکت به عنوان مشتری و ۲۰ میلیارد دلار دارایی مشترک تحت مدیریت خود دارد، زیرساخت های قانونی، نظارتی و مالیاتی خود را اداره می کند.

عبدالعزیز بن ناصر الخلیفه (Abdulaziz bin Nasser al-Khalifa)، مدیرعامل بانک توسعه قطر توضیح داد: “از زمان ظهور فین تک به عنوان یک رقیب در یک بخش خدمات مالی معمولی تا نقش امروز آن به عنوان یک کاتالیزور تغییر و توان افزا، به جرات می توان گفت صنعت ما راه طولانی را طی کرده است بلاک چین از این روند پیروی می کند به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱۰ دردصد از تولید ناخالص داخلی جهانی بر روی بلاک چین ذخیره شود. ” وی همچنین اضافه کرد:

“در قطر، بلاک چین و سایر فن آوری های نوظهور می توانند نقش اساسی در تحول کلی اقتصادی قطر بخصوص در دیجیتالی شدن بخش های مختلف داشته باشند، جایی که می توان آنها را در چهار حوزه اصلی اعمال کرد: دولت به شهروندان، تجارت به مصرف کننده، دولت به تجارت و تجارت به تجارت. “

مبارزه با پولشویی ارزهای دیجیتال و تامین مالی تروریسم

قطر به شماری از کشورها در سراسر جهان پیوسته است که برای مقابله با استفاده غیرقانونی از ارزهای دیجیتال در تأمین مالی تروریسم و پولشویی، قوانین سختگیرانه تری را اجرا می کنند.

در دسامبر سال ۲۰۱۹، بانک مرکزی قطر آیین نامه های جدیدی را در قالب بخشنامه های ۱۹ ، ۲۱ ، ۲۳ و ۴۶ سال ۲۰۱۹ تصویب کرد که خدمات ارائه دهنده دارایی های مجازی یا VASP ها را از فعالیت در قطر به منظور مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم منع کرده و قوانین خود را وضع می کند. در راستای توصیه های کارگروه اقدام مالی که شامل اتخاذ رویکرد مبتنی بر ریسک در مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و انجام ارزیابی های خطر است. این قانون مجازات هایی را برای نقض قانون در قالب مجازات های مالی و حبس های احتمالی تعیین کرده و خواستار همکاری همه جانبه از سوی شرکای بین المللی مانند ایالات متحده، چین، هند، استرالیا، بنگلادش، مالت، پاکستان و … می باشد.

به دنبال به روزرسانی های مقرراتی مبارزه با پولشویی قطر، مرکز بازارهای مالی قطر یا QFMA و مرکز تنظیم مقررات مالی قطر یا QFCRA نیز در دسامبر سال ۲۰۱۹ اطلاعیه های مشابهی را صادر کردند که در آن الزاماً باید کلیه خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال در سراسر مرکز مالی قطر ممنوع شود.

QFCRA برای اهداف بخشنامه بانک مرکزی قطر و اعلامیه های QFMA و QFCRA، خدمات دارایی مجازی را بطور گسترده به عنوان مبادله بین دارایی های مجازی و ارزهای فیات تعریف می کند، از جمله تبادل بین یک یا چند نوع دارایی مجازی؛ انتقال دارایی های مجازی؛ حفاظت از دارایی ها و یا اداره دارایی های مجازی یا ابزارهایی که امکان کنترل دارایی های مجازی را دارند و مشارکت در و ارائه خدمات مالی مربوط به پیشنهاد صادرکننده یا فروش دارایی مجازی. با این حال، توکن های اوراق بهادار یا سایر ابزارهای مالی یا پولی دیجیتال که توسط QFCRA ، QCB یا QFMA تنظیم می شوند، در این ممنوعیت وجود ندارد.

به عنوان مثال، به گفته نماینده بانک مرکزی قطر، کارت های بدهی ارز دیجیتال نمی توانند توسط ارائه دهندگان خدمات مالی در قطر صادر شوند. کارت بدهی ارز دیجیتال به روشی کاملاً مشابه با سایر کارت های بدهی پیش پرداخت معمولی دیگر عمل می کند، اما به جای اینکه کارت را از یک حساب بانکی معمولی بازپرداخت کنید، وجوه از یک کیف پول ارز دیجیتال منتقل می شوند. سپس ارائه دهنده کارت به طور خودکار ارز دیجیتال را به ارز فیات مورد نظر خود تبدیل می کند.

Wirecard، پیشرو در ارائه دهنده کارت های بدهی ارز دیجیتال فین تک اروپا که در پایان ماه ژوئن با اعلام ورشکستگی در نتیجه دستکاری در حساب ها و ادعاهای پولشویی در سراسر جهان، به بزرگ ترین رسوایی حسابداری در شرکت های منطقه تبدیل شد، از سال ۲۰۱۳ خدمات پردازش پرداخت را به شرکت هواپیمایی قطر ارائه می دهد. چنین مقرراتی مانند انتقال ارز دیجیتال از یک کیف پول و تبدیل به ارز فیات دیگر طبق مقررات جدید ارز دیجیتال، دیگر در قطر مجاز نیست.

مالیات بر ارزهای دیجیتال

همانطور که نماینده بخش فین تک بانک مرکزی قطر اظهار داشت:

“قطر در حال حاضر مزایا و خطرات مرتبط با دارایی های دیجیتال را ارزیابی می کند و مواردی از جمله مالیات دارایی های دیجیتال بخشی از این ارزیابی را تشکیل می دهد.”

فهاد ال دوساری (Fahad Al Dosari)، رایزن تجاری قطر به ایالات متحده htc,n: “قطر یکی از با ثبات ترین اقتصادهای جهان است و ما برای شرکت های مستقر در آمریکا مشوق های مالی محکمی را ارائه می دهیم  مانند معافیت مالیاتی ۲۰ ساله ما برای شرکت هایی که در مناطق آزاد فعالیت می کنند.” وی همچنین اضافه کرد:

“تحت رهبری امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی (Emir Sheikh Tamim bin Hamad)، همه ادارات دولتی قطر متعهد شده اند تا از سرمایه گذاری های آمریکا در منطقه حمایت کنند و قطر را به یک قطب فین تک برای خاورمیانه تبدیل کنند.”

لازم به ذکر است که ایالات متحده و قطر توافق نامه مالیات مضاعف ندارند، اما هر دو کشور توافقنامه ای را برای بهبود انطباق مالیات بین المللی و اجرای قانون پیروی از مالیات بر حساب خارجی امضا کردند.

علاوه بر این، ایالات متحده متحد دفاعی و امنیتی قطر است و در سال ۲۰۱۸، دو کشور یادداشت تفاهم نامه ای را در مورد مبارزه با تروریسم و تأمین اعتبار آن و در رابطه با مبارزه با جرایم سایبری امضا کردند.

استیون منوچین (Steven Mnuchin)، وزیر خزانه داری ایالات متحده پس از آنکه دادگستری پس از تحقیقات چند سازمانی توسط اداره تحقیقات فدرال، بخش تحقیقات امنیت داخلی اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده و بخش تحقیقات جنایی IRS، بزرگ ترین مصادره دارایی های دیجیتال را که مورد استفاده سازمان های تروریستی قرار گرفته است را اعلام کرد، گفت: “شبکه های تروریستی با فن آوری سازگار شده اند و تراکنش های مالی پیچیده ای را در دنیای دیجیتال از جمله از طریق ارزهای دیجیتال انجام می دهند. عوامل ویژه IRS-CI در واحد جرایم سایبری DC با جدیت تلاش می کنند تا این شبکه های مالی را کشف کنند.” گفتنی است که در تحقیق صورت گرفته از ابزارهای تحقیقاتی ارز دیجیتال چینالیسیس استفاده شده است.

گفتنی است که مالیات دهندگان ایالات متحده و شرکت های وابسته آنها که در قطر “فعالیت” دارند “باید فرم مالیات IRS 5713 را با اظهارنامه مالیات بر درآمد خود درج نمایند تا از عواقب تنبیهی آن جلوگیری کنند.