video thumb

بهترین برنامه های غیرمتمرکز در فضای ارز دیجیتال کدامند؟

با گسترش سریع برنامه فضای غیرمتمرکز، بیایید نگاهی به بهترین نمونه هایی بیندازیم که توجهات را در سال ۲۰۲۰ جلب کرد. با نگاهی به بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ در می یابیم که تعداد فزاینده ای از سرمایه گذاران معمولی در سراسر جهان شروع به درک پتانسیل فناوری بلاک چین کرده اند. به عنوان مثال، در طول سال ۲۰۲۰، کل حجم قفل شده برنامه های غیرمتمرکز در همه صرافی های غیرمتمرکز از ۴۰ میلیون دلار در دسامبر ۲۰۱۹ به بیش از ۲۶ میلیارد دلار در مدت زمان نه ماه افزایش یافته است.

با این حال، درک مفاهیم اصلی زیربنای امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi و برنامه های غیرمتمرکز یا DApps مهم است، زیرا بسیاری از آنها معمولاً از این دو اصطلاح استفاده می کنند. برای مبتدیان، در حالی که هر دو نوآوری شباهت های زیادی دارند – مانند استفاده از فناوری بلاک چین، حذف واسطه های شخص ثالث و ارائه کنترل کامل بر امور مالی به کاربران – چند تفاوت اساسی نیز در بین آنها وجود دارد که قابل ذکر است.

یک تمایز اساسی این است که DeFi نوعی برنامه غیر متمرکز است، در درجه اول DeFi مربوط به موارد استفاده مالی است، در حالی که برنامه های غیر متمرکز عمومی طیف گسترده ای از برنامه ها را دارند که فقط به حوزه مالی محدود نمی شوند. به عنوان مثال، برنامه های غیرمتمرکز می تواند برای توسعه پلتفرم های بازی و قمار و سیستم های آموزشی یا حتی در ایجاد ابزارهای جدید مانند مرورگرهای اینترنتی حریم خصوصی مانند بریو (Brave) مورد استفاده قرار گیرد.

می پرسید چرا برنامه های غیر متمرکز؟

از نقطه نظر قابلیت استفاده، برنامه های غیر متمرکز را می توان برای همان اهدافی استفاده کرد که برنامه های تلفن های هوشمند معمولی برای آنها مناسب است. با این حال، تفاوت در این واقعیت است که برخلاف اکثر برنامه های مبتنی بر اندروید و iOS که شما را وادار به امضای توافق نامه های سایه می کنند که اساساً شما را وادار می کنند از حقوق اساسی حریم خصوصی خود چشم پوشی کنید، برنامه های غیرمتمرکز مجموعه ای از مزایای مربوط به شفافیت را همراه با مزایای دیگر از جمله موارد زیر ارائه می دهد:

آنها متن باز هستند: همانطور که در اصطلاح “غیرمتمرکز” آمده است، برنامه های غیرمتمرکز متن باز هستند، به این معنی که کد منبع آنها بصورت آنلاین در دسترس است و توسط کسی که مایل به انجام آن است توزیع مجدد یا اصلاح می شود. این امر به کاربران اجازه می دهد تا به سرعت نقص هایی را که ممکن است در نرم افزار اصلی آنها وجود داشته باشد، تشخیص دهند و از این طریق امنیت کلی پلتفرم ها را به طرز گسترده ای تقویت کنند.

آنها مشوق های جذابی ارائه می دهند: یک جنبه اصلی بسیاری از برنامه های غیرمتمرکز این است که آنها مشوق های مختلفی را به کاربران ارائه می دهند، به طور معمول به صورت بازده بهره، ایردراپ یا سایر پاداش ها. در حقیقت، دلیل بزرگی که مفهوم “ییلد فارمینگ” در سال ۲۰۲۰ بسیار مورد توجه قرار گرفت این است که سرمایه گذاران ارز دیجیتال را قادر می سازد تا به سادگی با استفاده از پروتکل های مختلف نقدینگی غیرمجاز پاداش بگیرند.

آنها قابل اعتماد هستند: برنامه های غیرمتمرکز با استفاده از مکانیسم های اجماعی که به شبکه های آنها کمک می کند توافقاتی در مورد وضعیت بلاک چین انجام دهند، ابداع شده اند. در نتیجه دستکاری در چنین پلتفرم هایی عملاً غیرممکن است.

Uniswap

Uniswap تقریباً به تنهایی مفهوم صرافی های غیرمتمرکز را به آگاهی جامعه ارز دیجیتال جهانی رسانده است. در ابتدایی ترین مفهوم آن، Uniswap پروتکلی است که به منظور تعویض توکن های ERC-20 بدون نیاز به تقاضا از سوی خریداران و فروشندگان بر روی اکوسیستم اتریوم ساخته شده است.

و در حالی که بیشتر علاقه مندان و سرمایه گذاران ارز دیجیتال معمولی همچنان به دلیل دسترسی کلی و شهرت نام تجاری از پلتفرم های معاملاتی متمرکز مانند بایننس، اوکی اکس و سایر موارد استفاده می کنند، چند حیطه اصلی وجود دارد که Uniswap بازی را کاملاً تغییر داده است که از جمله آنها عبارت است از:

مالکیت دارایی: ایده اصلی موجود در بیت کوین (BTC) و همچنین سایر ارزهای دیجیتال این بود که امکان ایجاد، انتقال و نگهداری دارایی های خود را برای افراد، بدون نیاز به هیچ مقام مالی واسطه ای مانند بانک فراهم کند. در این رابطه، وقتی صحبت از صرافی های متمرکز می شود، اساساً ارز دیجیتال یک فرد در دست شخص ثالث است، مگر اینکه آنها تصمیم بگیرند وجوه خود را به یک کیف پول آفلاین منتقل کنند – گزینه ای که صاحبان آن باید هزینه پردازش قابل توجهی را پرداخت کنند!

وقتی صحبت از Uniswap می شو، کاربران به دلیل استفاده از استفاده از قراردادهای هوشمند که معاملات را به روشی کاملاً بی اعتماد انجام می دهند، هرگز حتی برای یک لحظه از کاستدی دارایی خود صرف نظر نمی کنند.

سهولت استفاده: برای شروع مبادله در Uniswap ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دارایی هایی را انتخاب کنید که به دنبال تسهیل مبادله است، بر روی دکمه “اتصال کیف پول” کلیک کرده و معامله مورد نظر را تأیید کنید. پس از اتمام، توکن های خریداری شده در حساب شخص پدیدار می شود بدون اینکه مجبور شوید که دارایی ها را از طریق یک پلتفرم شخص ثالث عبور دهید.

گزینه های نقدینگی پیشرفته: شاید منحصر به فردترین جنبه Uniswap و همچنین سایر صرافی های غیرمتمرکز این باشد که به کاربران اجازه می دهد تا با ذخیره کوین های خود نقشی فعال در استخرهای نقدینگی خود داشته باشند، بنابراین به آنها امکان می دهد تا از معاملات مارجین این پلتفرم به عنوان مشوق استفاده کنند.

موتور جستجوی بین سیاره ای

با افزایش دستکاری داده های جستجو در این روزها، تعداد زیادی از متخصص فناوری در می یابند که اینترنت دیگر همان مدینه فاضله غیرمتمرکزی نیست که قبلاً فکر می کردند.

با توجه به شرایط موجود، تعداد کمی از بازیکنان مانند Google ، Bing و Baidu انحصار کامل بخش موتور جستجوی جهانی را دارند. نه تنها این، بلکه آنها سیاست های مالکیت داده ای نامشخصی دارند که منجر به موارد تکراری مانند نشت اطلاعات مشتری و ردیابی تبلیغات می شود.

InterPlanetary Search Engine یا IPSE ، یک موتور جستجوی غیرمتمرکز است که در بر روی بلاک چین EOS ساخته شده است و از InterPlanetary File Systemاستفاده می کند که به کاربران امکان می دهد تا در اینترنت به گشت و گذار بپردازند و همچنین برای به اشتراک گذاشتن محتوای منحصر به فرد خود انگیزه ایجاد کنند.

برخی از مزایای اصلی استفاده از این پلتفرم شامل حفاظت از داده های مصرف کننده است که به لطف فناوری ارز دیجیتال نامتقارن IPSE حاصل می شود.

سایر مزایای آن عبارتند از:

  • تمام محتوای موجود در IPSE به طور دائمی قابل ردیابی و همچنین end-to-end رمزگذاری شده اند.
  • IPSE از سیستم “رتبه بندی مبتنی بر پیشنهادات” استفاده نمی کند، بنابراین تضمین می کند که نتایج جستجو هرگز تحت تأثیر هوی و هوس چند بازیکن پولدار قرار نمی گیرد.
  • ذخیره غیر متمرکز داده ها بدین معنی است که هکرها هرگز نمی توانند به سیستم دسترسی کامل داشته باشند زیرا نمی توانند به طور همزمان به همه نودها حمله کنند.

CryptoKitties

برای بسیاری از افراد، کلمه “DApp” آنها را به یاد CryptoKitties می اندازد، این بازی اولین بار در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد که به بازیکنان اجازه می دهد تا گربه های دیجیتال تولید کرده و آنها را به صورت توکن های غیر قابل تعویضی که در قالب ERC-721 هستند، به فروش برسانند.

در ابتدایی ترین مفهوم آن، می توان یک توکن غیر قابل پذیرش یا NFT را به عنوان یک دارایی رمزنگاری در نظر گرفت که نمایانگر ذخیره ارزش است که ماهیت آن کاملاً منحصر به فرد است به گونه ای که نمی تواند با NFT دیگری جایگزین شود. به عنوان مثال، در CryptoKitties ، هر گربه ای متفاوت است و نمی توان آنرا مستقیماً با شخص دیگری عوض کرد، به این دلیل ساده که هر گربه دارای ویژگی های ذاتی خاص خود مانند ویژگی های رفتاری، شکل ظاهری و غیره است.

اگرچه OHL به نظر می رسد، اما CryptoKitties از ابتدای تأسی ش تاکنون بسیار محبوب بوده و حتی در یک زمان ۱۰٪ معاملات روزانه اتریوم را تشکیل می داده. در نتیجه، از نظر بسیاری به عنوان نقطه عالی برای ورود کنجکاوهای ارز دیجیتال به دنیای تمرکزگرایی و NFT شناخته می شود.

CryptoKitties چیزی بیش از یک سرگرمی ناب به بازیکنان ارائه نمی دهد، اما محبوبیت مداوم آن تأثیر گسترده ای در توسعه فضای NFT و همچنین اکوسیستم گسترده تر اتریوم داشته است.

Rarible

در حالی که CryptoKitties پیشگام فضای توکن های غبر قابل تعویض بود، Rarible اکنون این حرکت را ادامه داده است. Rarible یک بازار NFT متعلق به جامعه است که از توکن نظارتی خود یعنی RARI ، برای تأمین قدرت پلتفرم خود استفاده می کند.

بر روی کاغذ می توان گفت که Rarible به راحتی به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از فناوری بلاک چین از مجموعه های دیجیتال ایمن شوند. به نظر عادی است، درست است؟ با این حال، آنچه Rarible را از سایر پلتفرم ها مانند OpenSea که یک بازار همتا به همتا برای کالاهای کمیاب دیجیتالی است، متمایز می کند، این واقعیت است که Rarible به دنبال تبدیل شدن به چیزی بیش از یک پلتفرم برای امنیت و تجارت کالاهای هنری و دیجیتال است.

در عوض، Rarible در نظر دارد تا به افراد اجازه دهد NFT ضرب کنند که در آینده می تواند یک مزیت بزرگ برای سازندگان انواع مختلف محتوا باشد، به خصوص که مواردی مانند حق کپی، سرقت ادبی و … همچنان دنیای رسانه های دیجیتال را تحت تأثیر قرار می دهند.

به عنوان مثال، با استفاده از Rarible ، یک هنرمند می تواند خلاقیت های خود مانند کتاب ها، آلبوم های موسیقی یا فیلم ها را با استفاده از توکن های غیرقابل تعویض که بر روی بلاک چین ذخیره می شوند را بفروشد و بدین ترتیب احتمال جعل داده ها از بین می رود. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای ارائه شده توسط این فناوری این است که به هنرمندان این امکان را می دهد تا به خریداران احتمالی نگاهی اجمالی از محتوای خود مانند پیش نمایش یا تریلر ارائه دهند و فقط پس از اینکه خریدشان با موفقیت انجام شد، محتوای کامل را ارائه می دهند.

Axie Infinity

بازی بعدی ای که به لیست ما راه می یابد، Axie Infinity است. این بازی به شدت از دنیای Pokemon استفاده می کند. به عنوان مثال، بازیکنان می توانند موجودات فانتزی که به آنها “Axies” گفته می شود را جمع آوری کرده و پرورش دهند. اما بر خلاف CryptoKitties که همه افراد می توانند جمع آوری و فروش کالاهای خود را انجام دهند، در دنیای Axie Infinity ، افراد می توانند حیوانات خانگی خود را برای نبرد با کاربران دیگر تیم کنند، بنابراین یک عنصر واقعی عمل و ماجراجویی را به این ترکیب اضافه می کنند.

محبوبیت این بازی طی سال گذشته به قدری افزایش یافته است که به پربازدیدترین بازی در اکوسیستم اتریوم تبدیل شده است، در حالی که این سرگرمی دیجیتال مبتنی بر NFT در حال حاضر دارای ۱۸۰۰۰ کاربر فعال ماهانه است.

به دلیل رشد سریع این بازی، تیم پشتیبان این پروژه روش های جدیدی را برای مقیاس پذیری این بازی مورد آزمایش قرار داده است و حتی اخیراً شبکه آزمایشی عمومی زنجیره جانبی خود را با نام “Ronin” راه اندازی کرده است. اعتبار سنج Ronin، غول بازی های ویدیویی Ubisoft مستقر در پاریس بود.

Steemit

Steemit، یک برنامه غیرمتمرکز اجتماعی است که در درجه اول برای وبلاگ نویسان می باشد و در رتبه ششم و آخر لیست ما قرار دارد. Steemit برروی بلاک چین Steem ساخته شده است و به کاربران تأیید شده اجازه می دهد تا پست های وبلاگ را درباره هر موضوعی که می خواهند ایجاد کنند و همچنین برچسب ها، عکس ها یا هر چیز دیگری را برای مشوق های مختلف به حساب خود اضافه کنند.

به عنوان مثال، اگر پست های شخصی جالب باشد و بتواند “لایک” کافی را بدست آورد، به کاربران پاداش هایی به صورت توکن های Steem ، Steem Dollars (SBD) یا Steem Power (SP) ارائه می شود.

Steem مانند هر ارز دیجیتال معمولی است، به گونه ای که می تواند به توکن های Steem Power تبدیل شود، با دلار Steem معامله شود، به حساب های دیگر منتقل شود یا به سادگی از طریق صرافی های مختلف ارزهای دیجیتال معامله شود.

از طرف دیگر، توکن های Steem Power به این پلتفرم واگذار می شود و به عنوان معیاری برای تأثیر یک کاربر در شبکه Steem عمل می کنند.

سرانجام، Steem Dollars توکن هایی با ارزش پایدار هستند که با نسبت یک به یک به دلار آمریکا متصل می شوند. Steem Dollars را می توان برای Steem معامله کرد یا برای اهداف مختلف تجاری به حساب های دیگر منتقل کرد.