video thumb

راهنمای شناسایی بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید و سرمایه گذاری

در دنیای خرید و فروش ارز دیجیتال، انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال وجود دارند که بررسی تک تک آنها غیرممکن است. به همین دلیل اگر به دنبال بررسی یک رمزارز هستید باید در ابتدا با دسته های اصلی از جمله آلت کوین آشنا باشید. با توجه به گستردگی این دسته، در ادامه مقاله تمرکز بر روی آلت کوین ها خواهد بود و روش های شناسایی آلت کوین های آینده دار را توضیح خواهیم داد.

آلت کوین چیست؟

کلمه آلت کوین از دو کلمه Alternative به معنای جایگزین و Coin به معنای سکه یا ارز گرفته شده است. آلت کوین ها به همه ارزهای دیجیتالی گفته می شود که پس از بیت کوین (BTC) عرضه شده اند و ویژگی های مشترکی با این رمزارز محبوب جهانی دارند.

بیت کوین و آلت کوین ها چارچوب اولیه مشابهی دارند و مانند سیستم های همتا به همتا (P2P) عمل می کنند. البته قطعا بین بیت کوین و آلت کوین ها تفاوت های مشخصی نیز وجود دارد. یکی از این تفاوت ها مکانیزم توافقی است که توسط این آلت کوین ها برای اعتبارسنجی تراکنش ها یا تولید بلوک ها استفاده می شود.

در حالی که بیت کوین از اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می کند، آلت کوین ها معمولا از اثبات سهام (PoS) استفاده می کنند. دسته های مختلفی برای آلت کوین ها وجود دارد که می توان آنها را با مکانیزم های اجماع و عملکردهای منحصر به فرد هرکدام تعریف کرد.

در ادامه رایج ترین انواع آلت کوین ها آورده شده است:

مبتنی بر استخراج (Mining-based)

آلت کوین های مبتنی بر استخراج از روش اثبات کار استفاده می کنند که معمولا با عنوان PoW شناخته می شود، که به رایانه ها اجازه می دهد تا توکن های جدید را از طریق فرآیندی به نام استخراج یا ماینینگ تولید کنند. فرآیند استخراج نیازمند حل مسائل پیچیده برای ایجاد بلوک است و ممکن است انرژی زیادی نیاز داشته باشد.
برخی از آلت کوین های این دسته شامل لایت کوین (LTC)، زی کش (ZEC) و مونرو (XMR) هستند.

ارزهای دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین ها (Stablecoins)

هدف ایجاد استیبل کوین ها، کاهش نوسانی است که تجارت و معاملات رمزارز از ابتدا داشته است. بنابراین استیبل کوین ها معمولا پشتوانه کالاها، طلا، ارزهای فیات یا خود ارزهای دیجیتال را برای ثبات قیمتی دارند و در صورتی که مشکلی ایجاد شود، این پشتوانه به عنوان یک ذخیره عمل می کند و از کاهش یا افزایش قیمت جلوگیری می کند.
برخی از آلت کوین های این دسته شامل دای (DAI)، تتر (USDT) و یو اس دی کوین (USDC) هستند.

توکن های امنیتی (Security tokens)

توکن امنیتی مشابه اوراق بهادار سنتی در بازارهای سهام عمل می کند. آنها به سهام سنتی شباهت دارند و نشان دهنده حقوق صاحبان سهام، چه به صورت مالکیت چه به صورت سود سهام هستند. توکن های امنیتی به دلیل احتمال زیاد افزایش قیمت سریع توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده اند.

میم کوین ها (Memecoins)

میم کوین ها نام خود را به این دلیل گرفته اند که ریشه ساخت آنها از شوخی های اینترنتی و سرگرمی بوده است. میم کوین ها معمولا توسط افراد مشهور در شبکه های اجتماعی تبلیغ می شوند و از پر سر و صداترین آن می توانیم به حمایت ایلان ماسک از دوج کوین اشاره کنیم.
برخی از آلت کوین های این دسته شامل دوج کوین (DOGE)، شیبا اینو (SHIB) و دوج ایلان مارس (ELON) هستند.

توکن های سودمند (Utility tokens)

توکن های سودمند برای ارائه خدماتی مانند پاداش، هزینه های شبکه و انجام فعالیت ها در شبکه های خاص استفاده می شوند.
برخی از آلت کوین های این دسته شامل فایل کوین (FIL)، چیلیز (CHZ) و انجین (ENJ) هستند.

شناسایی آلت کوین های معتبر و آینده دار

در هر دسته گفته شده صدها رمزارز و توکن مختلف وجود دارد، پس چطور ممکن است ارزهای مناسب و معتبر را شناسایی کنید؟

در بازار ارزهای دیجیتال همانند دیگر بازارها قوائد و قوانینی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. اطلاعات و سابقه بسیاری از رمزارزها مشخص است و می تواند بهترین معیار تصمیم گیری برای شما باشد. اطلاعاتی که شامل بررسی موارد استفاده از رمزارز، شبکه آن و تیم پشت پروژه می شود تا بهترین رمزارز برای خرید شناسایی شود.

مهم است بدانید که در هنگام تجزیه و تحلیل آلت کوین ها یا هر ارز دیجیتالی دیگر، هدف این است که بفهمیم آیا دارایی مورد نظر بیش از حد ارزش گذاری شده یا ارزش حال حاضر از ارزش واقعی کمتر است.

دارایی هایی که بیش از حد و اندازه واقعی قیمت گذاری شده اند باید از لیست خرید حذف شوند و دارایی هایی که پتانسیل رشد خوبی دارند و کمتر ارزش گذاری شده اند می توانند بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری باشند. دلیل این موضوع این است که ارزهایی که بیش از ارزش واقعی قیمت دارند، به احتمال زیاد بزودی کاهش پیدا می کنند و به قیمت واقعی بر می گردند، از سوی دیگر دارایی هایی که کمتر ارزش گذاری شده اند، پتانسیل بسیار زیادی برای رشد دارند و به طور مداوم سودآور هستند.

تجزیه و تحلیل داده ها به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را در سرمایه گذاری های رمزارز خود بگیرید.

در ادامه چندین دستورالعمل مفید در مورد چگونگی تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال قبل از سرمایه گذاری می توانید مطالعه کنید.

مرحله ۱: وایت پیپر (Whitepaper) را مطالعه و بررسی کنید

وایت پیپر ارزهای دیجیتال یک فایل دیجیتالی است که اطلاعات زیادی درباره موارد استفاده، اهداف، چشم انداز و تیم توسعه دهنده در اختیار شما قرار می دهد. مطالعه این فایل می تواند تصویر خوبی از آینده و پتانسیل رمزارز به شما نشان دهد.

به عنوان وایت پیپر بیت کوین این رمزارز را اینگونه توصیف می کند:”یک ارزدیجیتال غیرمتمرکز، بدون پشتوانه بانک مرکزی یا مدیر واحد که می تواند از کاربر به کاربر در شبکه همتا به همتا بدون نیاز به واسطه ارسال شود.”

در وایت پیپر آلت کوین ها نیز اطلاعات مشابهی از کلیت رمزارز و آینده آن داده می شود که برای تجزیه و تحلیل بسیار مفید است.

مرحله ۲: بازار، تقاضا و عرضه ارزدیجیتال را بررسی کنید

بررسی عرضه و تقاضا یکی از بهترین راه ها برای شناسایی موقعیت های مناسب سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال است. بعد از آنکه اطلاعات کاملی از یک آلت کوین بدست آوردید و با اهداف آن آشنا شدید، وقت آن است که به نحوه هدایت و کنترل عرضه و تقاضا نگاه کنید.

به بیان ساده، آلت کوین باید ویژگی هایی داشته باشد که افزایش تقاضا را به گونه ای تسهیل کند که عرضه به طور مداوم کمتر یا پایدار باشد. همانند قانون ساده بازارهای جهانی، وقتی تقاضا از عرضه پیشی گیرد، قیمت افزایش پیدا می کند.

برای بررسی این موضوع می توانید از منابع معتبری مانند CoinMarketCap یا دیگر سایت های نمایش دهنده قیمت و وضعیت عرضه و تقاضا کمک بگیرید.

مرحله ۳: تیم توسعه دهنده را بررسی کنید

اکنون که درک خوبی از آنچه پروژه می تواند ارائه دهد را دارید، مهم است تا ارزیابی کاملی از تیم پشت پروژه نیز داشته باشید. شما می توانید اطلاعاتی از این تیم در وایت پیپر پیدا کنید، اما باید تحقیقات مستقلی نیز انجام دهید. این تحقیقات می تواند از طریق جستجو و یافتن آنها در سایت هایی مانند لینکدین انجام شود.

برای بررسی این افراد می توانید مواردی از جمله:

  • آیا قبلا در یک پروژه موفق فعالیت داشته اند؟
  • سوابق کاری و مهارت های آنها چیست؟
  • آیا اعضای معتبری در بین جامعه رمزارز هستند؟

را بررسی کنید. هدف این است که بدانیم این تیم آیا توانایی و سابقه مدیریت و رشد رمزارز موفق را دارند یا خیر. برای تکمیل تحقیق خود می توانید به پلتفرم های تجزیه و تحلیل داده های بلاک چین نگاه کنید. همچنین می توانید آنها را در شبکه های اجتماعی مانند توییتر دنبال کنید و ببینید چه صحبت هایی را مطرح می کنند و تا چه در گفت و گو های بلاک چینی شرکت می کنند.

به عنوان مثال، اتریوم دارای تیم توسعه دهنده قدرتمندی است که در زمانی که مشکلاتی مانند کارمزدهای بالا و تراکنش های کند را در این شبکه مشاهده می کنیم، همچنان جایگاه دومین رمزارز برتر بازار را حفظ کرده اند. تیم قدرتمند همچنین اعتماد دیگر توسعه دهندگان را جلب می کند. هزاران پروژه مختلف در شبکه اتریوم راه اندازی شده است که اکثر آنها با اطمینان از تیم قوی اتریوم این شبکه را انتخاب کرده اند. تیم خوب و قدرتمند ارزهای دیجیتال تلاش می کنند تا به طور مداوم پلتفرم های موجود و ابتکارات مرتبط با پروژه را بهبود بخشند، بنابراین ارزش بیشتری برای دارندگان ارز ایجاد می کنند.

پیشنهاد شما چیست؟ از چه روش هایی برای بررسی اعتبار و سنجش آینده یک رمزارز استفاده می کنید؟


صرافی ارز دیجیتال سرمایکس