video thumb

پیشنهادهای ویتالیک بوترین در زمان زمستان ارز دیجیتال

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم (ETH)، در مصاحبه اخیر خود به فعالان بازار ارزهای دیجیتال توصیه کرد که روی موارد ساده‌تر سرمایه‌گذاری کنند. این برنامه‌نویس کانادایی همچنین از سرمایه‌گذاران خواست که به توصیه‌های سرمایه‌گذاری فردی اعتماد نکنند. بر اساس گفته‌های بوترین، در جریان زمستان ارزهای دیجیتال بهتر است روی رمزارزهای ساده‌تر سرمایه‌گذاری شود و چشم‌بسته به توصیه‌های دیگران اطمینان نشود.

بوترین ادعا می‌کند که قیمت اتر را چندان از نزدیک دنبال نمی‌کند و از آنجایی که ترجیح می‌دهد دارایی‌های مختلف را خریداری و نگهداری کند، درباره آینده قیمتی ارزهای دیجیتال گمانه‌زنی نمی‌کند.

بوترین در صحبت در مورد اقدامات سنگاپور در خصوص صنعت ارزهای دیجیتال گفت که این موضوع که فضای ارزهای دیجیتال محلی در چند سال گذشته چندان جالب نبوده است، قطعاً تا حدودی درست است. او به دو کوان (Do Kwon)، یکی از بنیان‌گذاران ترا (Terra) اشاره می‌کند، اکوسیستم ترا که در نهایت از هم فروپاشید و باعث ضررهای چند میلیارد دلاری شد.

بوترین از تمایل کشور سنگاپور برای حمایت از ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین قدردانی کرد، اما معتقد است که این کشور نمی‌تواند یکی از این ۲ را بدون دیگری داشته باشد. به اعتقاد او، تلاش سنگاپور برای قانون‌گذاری صنعت ارزهای دیجیتال محلی قابل‌تحسین است، اما جدا کردن آن‌ها از هم کاملاً تلاشی بیهوده است.

بوترین در پاسخ به این سؤال که آیا نگران این موضوع که ممکن است از اتریوم برای اهداف بد استفاده شود یا خیر، گفت که چندین هک در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) وجود داشته است و اتریوم هم از اینکه قربانی این هک‌ها شود، مستثنا نیست. با این حال، او جامعه اتریوم را به خاطر خوب بودن و حمایت از کارهای خوب و مخالفت با کارهای بد، تحسین کرد.

یکی از مشکلات اساسی که بوترین با جامعه ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC) دارد این واقعیت است که اعضای آن‌ها به طور پیش‌فرض هر کسی که ثروتمند و قدرتمند است و از بیت‌کوین حمایت می‌کند را می‌پرستند. او برای اثبات حرف خود، به نجیب ابوکیله (Nayib Bukele)، رئیس‌جمهور کشور السالوادور اشاره کرد. او با دیکتاتور خطاب کردن ابوکیله، گفت که جامعه بیت‌کوین به دنبال حیله‌های او در زمینه‌ی بیت‌کوین، او را مورد ستایش قرار دادند و همه چیز را نادیده گرفتند.