سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

بهترین اندیکاتور برای فیوچرز که باید بشناسید

در بازار ارز‌های دیجیتال یکی از روش‌هایی که سرمایه‌گذاران برای کسب سود سریع انتخاب می‌کنند، ترید به روش فیوچرز است. فیوچرز یا معاملات آتی به گونه‌ای است که به معامله گران این امکان را می‌دهد تا از اهرم استفاده کنند، بنابراین تریدر‌ها می‌توانند با سرمایه کم معاملات بزرگ ثبت کنند. این موضوع باعث می‌شود تا در زمانی که بازار صعودی می‌شود، تریدر موفق به کسب سود هنگفت و چندبرابری شود. البته این شرایطی است که معامله‌گر بتواند معاملات خود را با سود ببندد، همانطور که در معاملات آتی سود چندبرابر است، ضرر‌های این نوع از سرمایه‌گذاری نیز بسیار مخرب خواهد بود.

بنابراین سرمایه‌گذارانی که به معاملات فیوچرز علاقه‌مند هستند، باید مدیریت سرمایه و ریسک داشته باشند و تمام تلاش خود را کنند که تنها در معاملاتی شرکت کنند که احتمال موفقیت آن از شکست بیشتر باشد. یکی از عواملی که خطر ترید فیوچرز را کاهش می‌دهد، استفاده از تحلیل تکنیکال و اندیکاتور‌ها است. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم برخی از بهترین اندیکاتور برای فیوچرز را بررسی کنیم.

معرفی بهترین اندیکاتور‌های معاملات فیوچرز


بسیاری از معامله گران بازار ارز‌های دیجیتال از چندین اندیکاتور متنوع به طور همزمان استفاده می‌کنند تا بتوانند همه جنبه‌های مختلف بازار را دنبال و بررسی کنند. استفاده از تنها یک یا دو اندیکاتور نمی‌تواند اطلاعات بسیار کاربردی و مؤثر در معاملات در اختیار شما قرار دهد و به همین دلیل معامله گران حرفه‌ای به تازه واردان پیشنهاد می‌کنند تا به مرور زمان اندیکاتور‌های مورد استفاده خود را گسترش دهند و از آن‌ها همراه با روش‌های تحلیلی و بررسی روند‌های قیمتی و رفتار‌های بازار استفاده کنند.

به طور کلی، 4 نوع اصلی از اندیکاتور‌های معاملاتی وجود دارند:

  • روند (Trend): قدرت و جهت حرکت قیمت را به شما نشان می‌دهند.
  • مومنتوم (Momentum): میزان تغییر حرکت قیمت را به شما نشان می‌دهند.
  • نوسانات (Volatility): اندازه‌گیری نرخ حرکت قیمت را انجام می‌دهند.
  • حجم (Volume): قدرت یک روند را اندازه‌گیری می‌کند و جهت آن را تأیید می‌کند.

اندیکاتور‌ها را همچنین به 2 دسته تقسیم می‌کنند:

لیدینگ یا پیشرو (Leading): هنگامی که یک حرکت بازار در شرف شروع است، سیگنال می‌دهد.

لگینگ یا تأخیری (Lagging): پس از شروع حرکت بازار سیگنال می‌دهد و آن را تأیید می‌کند.

شما در معاملات فیوچرز نیازمند شناسایی و انتخاب اندیکاتور‌هایی هستید که مکمل یکدیگر باشند. در ادامه برخی از متداول‌ترین اندیکاتور‌های معاملاتی فیوچرز و موارد استفاده آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

اندیکاتور‌های پیشرو

اگر یک معامله‌گر کوتاه مدت در بازار فیوچرز هستید، شناسایی و استفاده از اندیکاتور‌های پیشرو برای شما بسیار مهم خواهند بود. در این روش از آنجایی که مدت زیادی در موقعیت معاملاتی نمی‌مانید، باید از اندیکاتور‌هایی استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند تا روند‌ها را پیش‌بینی کنید. در ادامه برخی از بهترین شاخص‌های پیشرو آورده شده است. اگرچه آن‌ها خطاناپذیر نیستند، اما می‌توانند هشدار‌ها و سیگنال‌های کاربردی و مفیدی را در اختیار شما قرار دهند.



شاخص قدرت نسبی (RSI)

عمدتاً برای شناسایی شرایط خرید و فروش بیش از حد در بازار استفاده می‌شود. اندیکاتور rsi بین 0 تا 100 نوسان دارد و در صورتی که این عدد بالای 70 باشد، موقعیت خرید بیش از حد را نشان می‌دهد. در این شرایط، این احتمال وجود دارد که بازار بزودی اصلاح و روند تغییر جهت را تجربه کند. عدد زیر 30 نیز به معنای فروش بیش از حد است و می‌تواند سیگنالی برای رخ دادن افزایش قیمتی باشد.

حجم تعادلی (OBV)

اندیکاتور obv بر تغییرات حجم معاملات تمرکز دارد، بررسی این اندیکاتور می‌تواند اطلاعات مفیدی از واکنش بازار نسبت به تغییرات قیمتی و تعیین فشار خرید و فروش داشته باشد. به عنوان مثال همان طور که در سایت corporatefinanceinstitute هم گفته شده، در صورتی که قیمت رو به افزایش است اما حجم تعادلی رو به کاهش، می‌تواند نشان دهد که بازار از این افزایش قیمتی حمایت نمی‌کند و ممکن است که روند صعودی به پایان برسد.

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic Oscillator)

اندیکاتور استوکاستیک یک اندیکاتور مومنتوم است که می‌تواند خرید بیش از حد، فروش بیش از حد، واگرایی و پولبک را نشان دهد. از این اندیکاتور در تشخیص روند کوتاه مدت بهره گرفته می‌شود.

اندیکاتور‌های پیشرو برای کسب سود از نوسانات قیمتی ارز‌های دیجیتال کافی نیستند و معامله گران حرفه‌ای، همراه با آن‌ها از دیگر اندیکاتور‌ها از جمله تأخیری استفاده می‌کنند. برخی از این اندیکاتورها در ادامه مقاله آورده شده است.

میانگین‌های متحرک (MA)

اندیکاتور ma یا میانگین‌های متحرک یکی از محبوب‌ترین اندیکاتور‌های تحلیل تکنیکال هستند که در معاملات فیوچرز نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک، خوانا‌تر شدن داده‌های قیمتی و تشخیص آسان‌تر روند‌های قیمتی است.

میانگین‌های متحرک شخصی‌سازی گسترده‌ای را در اختیار معامله گران قرار می‌دهند و علاقه مندان خرید و فروش ارز‌های دیجیتال در روش فیوچرز، می‌توانند پوشش داده‌های آن را در هر بازه زمانی که نیاز دارند تنظیم کنند. میانگین‌های متحرک 20،30 و 50 روزه از جمله بازه‌های زمانی محبوب معامله گران به شمار ‌می‌روند.

به طور کلی، هرچه دوره میانگین متحرک کوتاه‌تر باشد، داده‌های آن برای معاملات کوتاه مدت مفیدتر خواهد بود، دوره‌های طولانی مدت مانند میانگین متحرک 200 روزه معمولاً توسط معامله گران بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از رایج‌ترین کاربرد‌های میانگین متحرک، استراتژی کراس اور (متقاطع) است. معامله گران در این استراتژی، دو میانگین متحرک مختلف مانند 10 و 50 روزه را روی نمودار ارز قرار می‌دهند و نقاطی که خط این دو میانگین به یکدیگر می‌رسد را برای شناسایی نشانه‌ها از روند‌های قیمتی بررسی می‌کنند. به عنوان مثال، اگر میانگین متحرک 5 روزه از میانگین متحرک 200 روزه عبور کند، معامله گران آن را به عنوان یک سیگنال صعودی می‌بینند.

انواع مختلفی از میانگین‌های متحرک وجود دارد که همگی برای نشان دادن موارد مختلف به معامله گران تنظیم شده‌اند. استفاده ترکیبی و مکملی از میانگین‌های متحرک می‌تواند یکی از بهترین اندیکاتور برای نوسان‌گیری فیوچرز باشد.

میانگین متحرک ساده (SMA): ساده‌ترین نوع میانگین متحرک به شمار می‌رود که میانگین قیمت‌های پایانی روز‌های گذشته یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. میانگین متحرک ساده به طور مداوم بروزرسانی می‌شود و با اضافه شدن داده جدید، قدیمی‌ترین داده از آن حذف می‌شود. به عنوان مثال، در میانگین متحرک ساده 10 روزه همواره میانگین قیمتی 10 روز اخیر ارز دیجیتال محاسبه می‌شود. از داده‌های میانگین متحرک ساده در دیگر میانگین‌های متحرک نیز استفاده می‌شود.

میانگین متحرک نمایی (EMA): در میانگین متحرک نمایی، میانگین نقاط قیمتی در یک دوره از پیش تعیین شده دارایی محاسبه می‌شود، با این تفاوت که قیمت‌های اخیر ثبت شده وزن بیشتری دارند. بنابراین میانگین متحرک نمایی نسبت به میانگین متحرک ساده تمرکز بیشتری نسبت به داده‌های جدید دارد و به معامله گران کوتاه مدت برای شناسایی سریعتر روند‌ها کمک بیشتری می‌کند.

میانگین متحرک مثلثی (TMA): میانگین متحرک مثلثی، نسخه اصلاح شده میانگین متحرک به شمار می‌رود و همانند دیگر میانگین‌های متحرک، به صورت یک خط ساده در نمودار‌ها رسم می‌شود. میانگین متحرک مثلثی، در واقع میانگینی از داده‌های SMA است.







میانگین متحرک مثلثی نمی‌تواند به سرعت به اطلاعات جدید واکنش نشان دهد و در نتیجه، این میانگین متحرک برای معامله گران نوسانی و معامله گران فاندامنتال که به روند‌های بلندمدت نسبت به نوسانات کوتاه مدت قیمت اهمیت بیشتری می‌دهند مفید است.

فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracements)

اگر در بازار‌های نوسانی مانند ارز‌های دیجیتال می‌خواهید معاملات فیوچرز انجام دهید، اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی می‌تواند در شناسایی و بررسی روند‌ها و اصلاح‌های قیمتی مفید باشد. در بسیاری از موارد، در روند‌های قیمتی طولانی مدت اصلاحات قیمتی رخ می‌دهد که به معامله گرانی که به موقع آن‌ها را شناسایی کنند، فرصت‌های کسب درآمدی و سود قابل توجهی را ارائه می‌دهند.

اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی از دنباله فیبوناچی به دست آمده است و به کمک این دنباله، درصد‌هایی را به دست آورده است که در معاملات کاربرد پیدا کرده‌اند. برای استفاده از این اندیکاتور در نمودار‌های قیمتی، کافی است پس از انتخاب آن، بالاترین و پایین‌ترین نقطه روند تکمیل شده مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پس از آن، خطوط فیبوناچی را در 23.6، 38.2، 50، 61.8 و 100 درصد مشاهده می‌کنید. این خطوط بسته به روند و شرایط بازار، می‌توانند نقاط حمایت و مقاومت را نشان دهند. از فیبوناچی اصلاحی به طور کلی در روند‌های قیمتی استفاده می‌شود تا حرکت بازار به سطوح اصلاحی را سیگنال دهد.

بسیاری از معامله‌گران ارزیابی خود را با فیبوناچی آغاز می‌کنند و تجزیه و تحلیل سطوح اصلاحی یک روند را با تحلیل‌های دیگر پیرامون سطوح حمایت و مقاومت ترکیب می‌کنند. به عنوان مثال، اگر روندی به خط 61.8 درصد سقوط کند، فیبوناچی سیگنال می‌دهد که قیمت به نقطه حمایت رسیده است. معامله گران در این زمان می‌توانند با تکمیل بررسی و تحلیل‌های خود، این محدوده حمایت واقعی را تأیید کرده و سپس معاملات خود را براساس این اطلاعات ثبت کنند.

معمولاً استفاده از فیبوناچی اصلاحی در بازه‌های کوتاه مدت پیشنهاد نمی‌شود زیرا نوسانات قیمتی شدید است و ممکن است داده‌های آن دیگر معتبر نباشند. هرچه بازه زمانی کوتاه‌تر باشد، سطوح اصلاحی فیبوناچی کمتر قابل اعتماد است.

پارابولیک سار (Parabolic SAR)

اندیکاتور پارابولیک سار از روش توقف و بازگشت (Stop And Reverse) استفاده می‌کند که نام خود را نیز از خلاصه این عبارت دریافت کرده است. پارابولیک سار یک نوع شاخص منحصر به فرد است که یک منحنی از نقاط را در نمودار شما ایجاد می‌کند. این نقاط بر اساس حرکت دارایی در بالا یا پایین‌تر از قیمت ظاهر می‌شوند. زمانی که روند تغییر می‌کند، محل قرارگیری نقاط نیز تغییر می‌کند.

به عنوان مثال، زمانی که پارابولیک سار بالاتر از قیمت ارز باشد و به زیر آن برسد، نشان‌دهنده حرکت صعودی در تغییرات قیمت است. شرایطی که می‌تواند سیگنالی برای خرید باشد، هرچند همواره به این معنی نخواهد بود. در سمت مقابل، اگر نقطه‌ها از پایین قیمت به سمت بالای آن حرکت کنند، به معنای حرکت نزولی و ایجاد یک فرصت فروش احتمالی است.



پارابولیک سار برای کمک به معامله‌گران در درک آسان موقعیت‌های نوسانی بازار استفاده می‌شود. این اندیکاتور تا حدودی عقب است، بنابراین ممکن است برای شناسایی ابتدای یک روند چندان مفید نباشد. با این حال، این اندیکاتور به خوبی می‌تواند با ترکیب شدن با دیگر اندیکاتور‌های بازار عملکرد بسیار مناسبی داشته باشد و نتایج گرفته شده معامله‌گر را تأیید یا رد کند.

بهترین اندیکاتور برای نوسان‌گیری فیوچرز کدام است؟

اگر از معامله‌گران بازار در مورد اندیکاتور‌های مورد علاقه آن‌ها بپرسید، از هرکدام پاسخ‌های متفاوتی دریافت خواهید کرد. زیرا در بازار برترین اندیکاتور‌های جادویی وجود ندارد که به طور تضمینی به شما سیگنال‌های دقیق و کاملاً قابل اعتماد دهند. تجزیه و تحلیل تکنیکال خوب و کاربردی معمولاً شامل گرفتن اطلاعات مرتبط از چندین شاخص مناسب است. حتی اندیکاتور‌های پیشرو و تأخیری نیز در کنار یکدیگر استفاده می‌شوند و بسیاری از معامله گران از اندیکاتور‌های تأخیری برای اعتبارسنجی اندیکاتور‌های پیشرو استفاده می‌کنند.

اگر در بازار ارز‌های دیجیتال تازه وارد هستید و می‌خواهید با معاملات فیوچرز به سود برسید، مهم است که در ابتدا اندیکاتور‌های مناسب و مورد علاقه خود را شناسایی، با ماهیت، نحوه استفاده و کاربرد‌های آن‌ها آشنا شوید. پس از آنکه اندیکاتور‌ها و شاخص‌های مورد نظر خود را پیدا کردید، مهم است بدانید که آن‌ها چه کاری را نمی‌توانند انجام دهند.

شناسایی مزایا و معایب هر اندیکاتور اهمیت بسیاری دارد زیرا به شما نشان می‌دهند که هر اندیکاتور در کجا نمی‌تواند کاربرد داشته باشند، در این مرحله می‌توانید ضعف‌ها و نقاط پوشش داده نشده در استراتژی معاملاتی خود را پیدا کرده و سپس با ترکیب اندیکاتور‌ها، نقاط ضعف را برطرف کرده و استراتژی معاملاتی خود را بهبود بخشید. در مقاله بهترین اندیکاتور ارز دیجیتال ما تمام اندیکاتورها را بررسی کرده ایم که می توانید آن مطلب را هم مطالعه کنید.

در نهایت مهم است بدانید که بهترین اندیکاتور فیوچرز، خود شما هستید. صرف نظر از انواع معاملات آتی یا شاخص‌هایی که استفاده می‌کنید، استراتژی معاملاتی شما بیش از هرچیز موفقیت شما را تعیین می‌کند. باوری اشتباه در میان سرمایه‌گذاران و معامله گران تازه وارد بازار ارز‌های دیجیتال وجود دارد که صرفا با اندیکاتور‌ها می‌توان به راحتی و سرعت تمام نقاط خرید و فروش بازار را شناسایی کرد. تکیه بیش از حد به اندیکاتور‌های معاملاتی آسان است، اما این استراتژی می‌تواند شما را در تجزیه و تحلیل بازار ضعیف کند یا به سمت خرید و فروش در حرکات کاذب بازار سوق دهد.

به همین دلیل مهم است که قبل از پر کردن صفحه نمایش خود با نشانگر‌ها و اندیکاتور‌ها، مطمئن شوید که فرضیه کلی خود را برای بازار شناسایی کرده‌اید و داده‌های مربوط به استراتژی‌های معاملاتی را که برای شما مفید هستند به یاد دارید. فلسفه و قوانین معاملاتی هر معامله‌گر، نقش تعیین‌کننده‌ای در نحوه انتخاب اندیکاتور‌ها و زمان مناسب استفاده از آن‌ها دارد.

به مرور زمان و با انجام معاملات بیشتر در بازار ارز‌های دیجیتال، تجربه مورد نیاز را پیدا خواهید کرد و در نهایت شما نیز می‌توانید لیستی از بهترین اندیکاتور‌های فیوچرز مناسب خود ایجاد کنید.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version