سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

کیف پول کاغذی یا پیپر والت ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از معضل‌های بزرگ کاربران بازار ارزهای دیجیتال، تأمین امنیت دارایی‌های دیجیتالشان است. بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای با ارزش برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی به حساب می‌آید، اما به دلیل ماهیت جدید و دیجیتالی‌اش، موردتوجه هکرها قرار دارد و مدام مورد حملات آن‌ها قرار می‌گیرد. کیف پول‌های ارز دیجیتال مختلفی وجود دارد که هرکدام بر اساس ویژگی‌های مشخصی، دارایی کاربران را ایمن نگه می‌دارند. یکی از این انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال، کیف پول کاغذی یا پیپر والت است که کلیدهای خصوصی و عمومی کیف پول را روی کاغذ چاپ می‌کنند و دارایی سرمایه‌گذار را به صورت آفلاین حفظ می‌کنند.

مقدمه‌ای بر کیف پول کاغذی یا پیپر والت ارز دیجیتال

پیش از آنکه به شرح کیف پول کاغذی و میزان امنیت آن بپردازیم، بهتر است که نگاهی به تفاوت کیف پول‌های ارز دیجیتال گرم (Hot wallet) و سرد (Cold wallet) با یکدیگر باشیم و شرح مختصری برای هر یک ارائه دهیم. کاربران بازار ارزهای دیجیتال اگر بخواهند یک کیف پول شخصی داشته باشند و دارایی‌شان را در آن نگهداری کنند، در دو نوع کیف پول‌های سرد و گرم حق انتخاب دارند. به طور خلاصه، کیف پول‌های ارز دیجیتال گرم نیاز به اتصال اینترنت دارند و بدون آن امکان استفاده و دیدن کیف پولتان وجود ندارد، در حالی که کیف پول‌های سرد، دارایی شما را به صورت آفلاین در خود نگه می‌دارند و آن را از خطرات احتمالی مرتبط به اینترنت دورنگه می‌دارند.

کیف پول کاغذی یا پیپر والت ارز دیجیتال، جزو کیف پول‌های سرد به شمار می‌رود چرا که همان‌طور که از اسمش پیدا است، کیف پول شما را به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت بر روی یک کاغذ ذخیره می‌کند. کیف پول‌های کاغذی اگر از آن‌ها به خوبی نگهداری شود و به اشتباه از دست نرود، امن‌ترین راه برای ذخیره ارزهای دیجیتال است و حتی کیف پول‌های سخت‌افزاری که به صورت ترکیبی از حالت آفلاین و آنلاین برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند، نیز ایمن‌تر است.

کیف پول کاغذی همان‌طور که گفته شد، کلیدهای عمومی و خصوصی را به شکل QR کد روی یک تکه کاغذ چاپ می‌کند. ارز دیجیتال شما در این نوع کیف پول به صورت آفلاین ذخیره می‌شود و تنها با در اختیار داشتن کلید خصوصی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. لازم به ذکر است که در این روش صرفاً روش نگهداری به صورت آفلاین است و ماهیت ارزهای دیجیتال به طور کلی که دیجیتال است، تغییر نخواهد کرد. این بدان معنی است که شما در نهایت اگر نیاز به انتقال یا برداشت آن داشته باشید، باید به صورت آنلاین و با استفاده از کلید خصوصی کیف پولتان اقدام به واریز و برداشت کنید.

شناسایی کلید‌های خصوصی و عمومی در کیف پول کاغذی

کارکرد کیف پول عمومی و خصوصی در کیف پول‌های کاغذی نیز به همان شکلی است که در سایر کیف پول‌های ارز دیجیتالی کاربرد دارد، با این تفاوت که کلید خصوصی و عمومی شما بر روی یک تکه کاغذ چاپ می‌شود. کلید عمومی مشابه با شماره کارت‌بانکی شما عمل می‌کند: قابل اشتراک است و هر کسی که آن را داشته باشد، می‌تواند به حساب شما پول واریز کند. کلید خصوصی از طرفی، شماره‌ای است که هیچ‌کس جز خودتان نباید به آن دسترسی داشته باشد چرا که اگر به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کند، تمام دارایی‌تان را از دست خواهید داد. به طور کلی، تعریف خلاصه‌ی کلیدهای خصوصی و عمومی به شرح زیر است:

·        کلید عمومی :(Public key) کلید عمومی همان آدرس کیف پول ارز دیجیتال است و افراد با استفاده از آن برای شما پول می‌فرستند.

·        کلید خصوصی (Private key): یک رشته طولانی از کاراکترهای تصادفی است و به شما امکان دسترسی به کیف پول را می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد، کلید خصوصی تحت هیچ شرایطی نباید در اختیار دیگران قرار بگیرد. همچنین نباید به نحوی آن را گم کنید چرا که در صورت محو یا گم شدن کلید خصوصی‌تان، دارایی شما برای همیشه از دست می‌رود و قابل بازیابی نیز نخواهد بود.

کیف پول کاغذی چه مزایا و معایبی دارد؟

کیف پول کاغذی نیز مانند سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال، دارای مزایا و معایب مشخصی است که شناخت این مزایا و معایب، به شما در انتخاب آگاهانه‌تر کمک می‌کند. کیف پول‌های ارز دیجیتال مسلماً بی‌نقص نیستند، اما فراتر از مزایا و معایب آن‌ها، کاربر باید به نیازهای خود نیز نگاه کند. برای مثال، اگر قصد معامله‌ی روزانه داشته باشید، کیف پول کاغذی انتخاب خوبی نخواهد بود. به طور کلی، مزایا و معایب کیف پول کاغذی به شرح زیر است:

مزایای کیف پول کاغذی یا پیپر والت ارز دیجیتال

·        روش ساخت راحتی دارد و با انجام چند مرحله ساده ساخته می‌شود.

·        این ولت سرد در برابر هکر‌ها امنیت دارد.

·        نسبت به نوع سخت‌افزاری ارزان‌تر است.

معایب کیف پول کاغذی یا پیپر والت ارز دیجیتال

·        در مقابل عوامل محیطی آسیب‌پذیر است و ممکن است کل سرمایه از دست برود.

·        کلید خصوصی در معرض دید است و در صورت دزدیده شدن کاری از دست شما برنمی‌آید.

·        کیف پول آنلاین از ارز‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند، اما هر Paper Wallet برای یک رمز ارز مناسب است.

·        موضوع ایمنی ولت مسئله مهمی است و ماهیت سرد بودن و عملکرد آفلاین این کیف پول ارز دیجیتال تا حد زیادی سرمایه شما را در برابر هک شدن مصون نگه می‌دارد، اما از طرف دیگر باید حواستان به بحث آسیب‌پذیری این نوع ولت در برابر عوامل بیرونی مثل آب نیز باشد!

آموزش ساخت و نحوه استفاده از کیف پول کاغذی

ساخت کیف پول کاغذی مراحل پیچیده‌ای ندارد و نسبتاً آسان است. این کیف پول با استفاده از یک برنامه‌ی متن‌باز و تولید تصادفی کلید‌های عمومی و خصوصی به راحتی ایجاد می‌شود و نیاز به دانش خاصی ندارد. علاوه بر این، کلید‌ها بر روی کاغذ چاپ می‌شوند و نگرانی‌های نگهداری آنلاین را ندارد. البته پیشنهاد می‌شود که در خانه و با استفاده از یک پرینتر شخصی اقدام به تولید کیف پول کاغذی کنید.

ساخت کیف پول بیت‌کوین (BTC) ساده است و چندان دشوار نیست. وب‌سایت دیگری برای ساخت کیف پول کاغذی برای دیگر ارزهای دیجیتال وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، اما به طور کلی، اگر بخواهید یک کیف پول کاغذی برای واریز و برداشت بیت‌کوین و نگهداری آن استفاده کنید، می‌توانید مراحل زیر را در پیش بگیرید:

·        به وب‌سایت BitAddress بروید. این یک نرم‌افزار تحت وب متن‌باز به منظور ساخت پیپر والت است.

·        ماوس خود را اطراف مجموعه کاراکترها تکان بدهید تا فرآیند تولید کلید خصوصی سرعت بگیرد.

·        بعد از اتمام، روی گزینه Paper Wallet کلیک کرده و نتیجه را پرینت کنید. به منظور دریافت بیت کوین از دیگران، می‌توانید کلید عمومی چاپ شده در سمت چپ را ارائه کنید.

·        با زدن تیک کنار گزینه BIP38 Encrypt می‌توانید یک رمز عبور نیز مشخص کنید. این کار امنیت را افزایش خواهد داد.

این سایت به طور پیش‌فرض بر روی تب Single Wallet قرار دارد و به محض درست شدن کیف پولتان، یک کیف پول کاغذی در آن حالت به شما ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید یک کیف پول کاغذی برای دریافت و سپس ذخیره‌سازی بیت‌کوین داشته باشید، همان تب نخست که Single Wallet است مناسب است و نیاز به تغییر به تب کیف پول کاغذی نیست. با کلیک روی دکمه Generate New Address می‌توانید به تعداد دلخواه، پیپر والت بسازید. به این ترتیب قادر به تقسیم کردن دارایی خود بین کیف پول‌های مختلف خواهید بود. مثلاً می‌توانید برای یک تراکنش، یک کلید عمومی را در اختیار ارسال‌کننده قرار داده و برای معامله‌ای دیگر، آدرس متفاوتی ارائه کنید.

برای تولید کیف پول کاغذی برای سایر ارزهای دیجیتال، سایت دیگری به آدرس WalletGenerator.net وجود دارد، اما اخیراً گزارش شده است که این سایت اقدام به سرقت رمزارزهای کاربران خود پس از تولید کلیدهای عمومی و خصوصی کرده است. ازاین‌رو، استفاده از این سایت به علت خطرات احتمالی توصیه نمی‌شود و اگر قصد استفاده دارید، باید بر اساس تصمیم شخصی خودتان عمل کنید. صرافی سرمایکس مسئولیتی در قبال مشروعیت و درستی فعالیت این وب‌سایت و دیگر ابزارهای آنلاین معرفی‌شده ندارد.

چطور دارایی نگهداری شده در کیف پول کاغذی را بفروشیم؟

برای این کار کافی است که یک کیف پول موبایلی مانند تراست ولت (Trust Wallet) را روی تلفن همراه هوشمند خود نصب کنید و سپس روی گزینه New Wallet کلیک کنید. پس از آن، کافی است روی گزینه ایمپورت یا همان بازیابی کلیک کنید و با وارد کردن کلید خصوصی خود یا اسکن کردن QR کد آن، کیف پول کاغذی خود را در کیف پول تراست ولت خود وارد کنید. با این کار، امکان واریز و برداشت دارایی موجود در کیف پول کاغذی‌تان برای شما فراهم خواهد شد.

توصیه می‌شود که این کار را روی کیف پولی که در حال حاضر مقادیری ارز دیجیتال در آن نگهداری کرده‌اید انجام ندهید. به زبان ساده‌تر، تصور کنید که شما از پیش یک کیف پول در تراست ولت افتتاح کرده‌اید و مقادیری رمزارز در آن دارید. اکنون قصد دارید که کیف پول کاغذی خود را در کیف پولی وارد کنید و به دارایی خود دسترسی پیدا کنید. برای این کار، شدیداً توصیه می‌شود که از یک نرم‌افزار کیف پول دیگری استفاده کنید و عملیات بازیابی را روی کیف پول تراست ولت کنونی خود که یک کیف پول مجزا با دارایی در آن دارید، انجام ندهید.

چگونه کیف پول کاغذی خود را ایمن نگه داریم؟

کیف پول کاغذی یا پیپر والت ارزد دیجیتال به نوبه خود ایمن است و به دلیل ماهیت آفلاینش، مورد حمله هکرها قرار نمی‌گیرد و اگر به خوبی در جایی امن نگهداری شود، امکان از بین رفتن دارایی کاربران یا هک شدن آن وجود ندارد. علیرغم این موضوع، راه‌حل‌هایی وجود دارد که به بالا بردن امنیت کیف پول کاغذی شما کمک می‌کند و باعث می‌شود که حتی کوچک‌ترین احتمالات خطرناک نیز، به صفر برسد. این راه‌حل‌ها به شرح زیر هستند:

·        ایجاد یک نسخه پشتیبان: بهتر است که از کلیدهای خصوصی کیف پول کاغذی خود پشتیبان تهیه کنید. این نسخه پشتیبان را در جایی امن و غیرقابل‌دسترس نگهداری کنید، مانند یک فایل رمزنگاری شده در یک حافظه USB یا یک نسخه چاپی کاغذی دیگر در جایی امن.

·        رمزنگاری نسخه پشتیبان: اگر نسخه پشتیبان خود را در یک فایل در کامپیوتر ذخیره می‌کنید، مطمئن شوید که رمز عبور قوی و پیچیده‌ای برای آن استفاده می‌کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که این رمز عبور را در جایی امن و جداگانه نگه دارید و یادداشت کنید که فراموش نشود.

·        حفاظت فیزیکی: کیف پول کاغذی خود را در یک محل امن نگه دارید، مثلاً در یک کیف یا جعبه که از دسترسی دیگران به آن جلوگیری کند. همچنین، از آنجا که این ولت مستقیماً دسترسی به ارزهای دیجیتال شما را فراهم می‌کند، مطمئن شوید که به خوبی از آن مراقبت می‌کنید.

·        عدم استفاده از کیف پول تکراری: بهتر است از کیف پول کاغذی تکراری استفاده نکنید، به این معنی که برای چندین تراکنش مختلف از یک کیف پول کاغذی استفاده نکنید. به جای آن، برای هر تراکنش جدید، یک کیف پول کاغذی جدید ایجاد کنید.

·        حفاظت از کلیدهای خصوصی: کلیدهای خصوصی خود را از دسترسی دیگران محافظت کنید. هرگز کلید خصوصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از آن در مقابل دزدیده شدن یا دسترسی غیرمجاز محافظت کنید.

جمع‌بندی

اکنون شما باید به درک خوبی از سازوکار کیف پول‌های کاغذی یا پیپر والت‌ها رسیده باشید و بدانید که چه مزایا و معایبی دارند. افراد حرفه‌ای معمولاً به سمت کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال کشیده می‌شوند که نگهداری به صورت آفلاین و آنلاین را با هم ترکیب کرده است، اما افراد اندکی نیز هستند که از کیف پول‌های کاغذی استفاده می‌کنند چرا که می‌خواهند امنیت دارایی‌هایشان در بالاترین حالت ممکن باشد. به طور کلی، اینکه چه نوع کیف پولی انتخاب می‌کنید به خود شما و نیازهایتان بستگی دارد چرا که همان‌طور که گفته شد، اگر به معامله‌ی روزانه در بازار ارزهای دیجیتال مشغول هستید، کیف پول کاغذی انتخاب چندان مناسبی نخواهد بود.

سوالات متداول

کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول کاغذی یک ولت ارز دیجیتال از جنس کاغذ است و در دسته کیف پول سرد قرار می‌گیرد. این ولت ارز دیجیتال را برای افزایش امنیت دارایی‌ها و جلوگیری از هک شدن دارایی‌های آنلاین استفاده می‌کنند.

آیا کیف پول کاغذی امن است؟

در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که خطرات ناشی از گم شدن، خواندن نادرست اطلاعات یا آسیب رسیدن به کیف پول کاغذی بیشتر است، اما همچنان گزینه‌ای امن برای ذخیره کلیدهای شماست.

چگونه کیف پول کاغذی بسازیم؟

برای ساخت والت کاغذی باید از یک وب‌سایت امن کمک گرفته و کلیدهای عمومی و خصوصی یک ارز دیجیتال را تولید کنید. در این مقاله، نحوه انجام این کار آموزش داده شده است.

چطور دارایی نگهداری شده در کیف پول کاغذی را بفروشیم؟

برای این کار کافی است که یک کیف پول موبایلی مانند تراست ولت (Trust Wallet) روی موبایل خود نصب کنید و سپس روی گزینه New Wallet کلیک کنید. پس از آن، کافی است روی گزینه ایمپورت کلیک کنید و با وارد کردن کلید خصوصی خود یا اسکن کردن QR کد آن، کیف پول کاغذی خود را در کیف پول تراست ولت خود وارد کنید. با این کار، امکان واریز و برداشت دارایی موجود در کیف پول کاغذی‌تان برای شما فراهم خواهد شد.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version