سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

پرایس اکشن (Price Action) چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای محبوب مالی برای کسب سود است که روزانه هزاران کاربر با این هدف وارد آن می‌شوند، اما گفتنی است که اغلب آن‌ها به دلیل نداشتن دانش کافی در انجام معاملات، دچار ضرر و زیان می‌شوند. یکی از روش‌هایی که معامله‌گر باید نسبت به آن آگاه باشد، معامله‌گری بر پایه‌ی پرایس اکشن است. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا بر مبانی تغییرات روند قیمت و زمان آن، نقاط مناسب برای ورود به بازار را پیدا کنید. در واقع، شما با استفاده از این استراتژی می‌توانید نقاط ورود و خروج مناسب را تشخیص دهید و معامله‌ی بهتری را رقم بزنید.

مقدمه‌ای بر پرایس اکشن و مزایای استفاده از آن

پرایس اکشن به طور کلی به معنای بررسی روند قیمتی یک دارایی مالی یا ارز دیجیتال است. تریدرهایی که در بازار ارزهای دیجیتال از استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن استفاده می‌کنند، به دنبال این هستند تا با مطالعه تاریخچه قیمت، نقاط مناسب برای خرید یک دارایی و فروش آن در بازار را پیدا کنند. متداول‌ترین شاخص پرایس اکشن، مطالعه‌ی نمودارهای قیمتی است که جزئیاتی مانند قیمت باز و بسته شدن یک بازار و سطوح قیمتی بالا و پایین آن را در یک دوره زمانی خاص نشان می‌دهد.

اغلب معامله‌گران تمایل به استفاده از پرایس اکشن دارند چرا که استفاده از آن برای تحلیل بازار نسبتاً آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. روش معامله با پرایس اکشن را با کمی مطالعه و تجربه می‌توان به راحتی یاد گرفت و به همین دلیل حتی افراد مبتدی که شناخت خاصی به شاخص‌های تحلیل تکنیکال ندارند، می‌توانند از آن برای کسب سود استفاده کنند. علاوه بر این، پرایس اکشن صرفاً برای بازار ارزهای دیجیتال نیست و یادگیری آن شما را برای معامله در هر بازاری مانند بازار بورس آماده می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های پرایس اکشن این است که رایگان است و محدودیت نرم‌افزاری ندارد و هیچ‌گونه تداخل اطلاعات در آن دیده نمی‌شود.

مهم‌ترین محورهای به وجود آورنده‌ی پرایس اکشن

در خصوص استفاده از پرایس اکشن و استراتژی‌های آن، معامله‌گر باید ابتدا با محورهای به وجود آورنده‌ی آن آشنا شود. به طور خلاصه، این محورها در واقع همان مواردی هستند که شما در یک نمودار قیمتی می‌بینید و دقیقاً بر اساس همان موارد است که شما می‌توانید از پرایس اکشن استفاده کنید و نقاط ورود و خروج خوب را تشخیص دهید. این محورهای به وجود آورنده‌ی پرایس اکشن به شرح زیر هستند:

نمودار شمعی: نمودار شمعی یکی از نمودارهای قیمتی است که در بازارهای مالی کاربرد زیادی دارد. این نمودار نشان‌دهنده‌ی قیمت بالا و پایین، قیمت باز شدن و بسته شدن است.

روند گاوی: روند گاوی نشان از وضعیت خوب بازار دارد و زمانی به وجود می‌آید که قیمت در حال افزایش باشد و نمودار قیمت روند صعودی به خود گرفته باشد. در صورتی که مجموعه شمع‌ها در حال افزایش به سمت راست باشند نشان از روند گاوی دارد.

روند خرسی: روند خرسی نشان از کاهش قیمت در بازار دارد و نمودار قیمت روند نزولی به خود می‌گیرد. در این شرایط اغلب معامله‌گران دست به فروش میزنند که باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود. ساختار روند خرسی دقیقاً برعکس ساختار روند گاوی است.

خط حمایت: رسیدن قیمت به خط حمایت، نشان‌دهنده‌ی این است که با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم. این افزایش تقاضا نیز موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد. به همین دلیل این خط برای خریداران بسیار جذاب است.

خط مقاومت: با رسیدن قیمت به خط مقاومت، احتمال سقوط قیمت بسیار زیاد است و به همین دلیل معامله‌گران اقدام به عرضه دارایی می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌های در حال افزایش نیز جهت حرکت خود را تغییر دهند و کاهش پیدا کنند.

استراتژی‌های مهم معاملاتی در پرایس اکشن

معامله بر اساس پرایس اکشن شامل یکسری استراتژی‌ها می‌شود که هر کدام کاربرد خودش را دارند و به یک اندازه می‌توانند مفید باشد. این سه استراتژی که در پرایس اکشن کاربرد فراوانی دارند و به میزان قابل‌توجهی توسط معامله‌گران مورداستفاده قرار می‌گیرند، به شرح زیر هستند. تمام الگوهای پرایس اکشن را می توانید در مقاله ای با همین عنوان مطالعه کنید.

استراتژی پین بار (Pin bar)

الگوی پین بار یکی از الگوهای معاملات بر اساس پرایس اکشن است که دقت بالایی دارد و در بازارهای نوسانی مانند ارزهای دیجیتال عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. شکل ظاهری الگوی پین بار از یک شمع تشکیل می‌شود که بدنه‌ای کوتاه و سایه‌ای بلند دارد. در این الگو، قیمت پس از آنکه به سطح خاصی می‌رسد، بعد از ضربه زدن برمی‌گردد. این الگوها تک کندلی به حساب می‌آیند و از روند نزولی یا صعودی یک دارایی خبر می‌دهند. در ادامه، به استراتژی پین بار در دو حالت صعودی و نزولی می‌پردازیم:

·        پین بار صعودی: در کندل پین بار صعودی، سایه‌ی پین بار، زیر بدنه‌ی شمع خواهد بود و نشان از این است که خریداران قدرت بیشتری دارند و می‌تواند این احتمال را افزایش دهد که روند از فاز نزولی می‌تواند به صعودی تغییر حالت دهد.

·        پین بار نزولی: عملکرد پین بار نزولی برخلاف پین بار صعودی است. در این کندل سایه پین بار در بالای بدنه قرار می‌گیرد و نشان از این است که قدرت خریداران ضعیف شده است و فروشندگان قدرت را در دست دارند. با مشاهده کندل پین بار نزولی، می‌توان نزول قیمت یا حفظ آن را انتظار داشت.

استراتژی اینساید بار یا درونی (Inside bar)

اینساید بار یکی دیگر از استراتژ‌ی‌های مهم و پرطرفدار در معاملات بر اساس پرایس اکشن است که از مدل دو‌کندلی بوده و نشان‌دهنده‌ی تعادل قیمت در بازار است. این استراتژی برای معامله در بازه‌های زمانی روزانه و هفتگی مؤثرتر است چرا که ریسک استفاده از این استراتژی در بازه‌های زمانی کوتاه کمتر و بازدهی آن حداکثری است. این استراتژی شامل دو کندل مادر و کندل اینساید یا درونی می‌شود که نقاط خریدوفروش آن در بالاترین یا پایین‌ترین قیمت کندل مادر مشخص می‌شود.

توصیه می‌شود که تریدرهای حرفه‌ای در ابتدا از این الگو صرفاً برای تشخیص روندهای درونی استفاده کنند چرا که استفاده از این استراتژی برای تشخیص نقاط برگشت، نیاز به تجربه و مهارت بسیار دارد. به تصویر بالا دقت کنید، هر زمان که کندل دوم در داخل بدنه‌ی کندل مادر نوسان داشته باشد، الگوی اینساید بار تشکیل می‌شود. معامله‌گران با بررسی این الگو متوجه می‌شوند که احتمال تغییر روند در قیمت‌ها و حتی شکست روند فعلی بسیار زیاد است.

استراتژی اوتساید بار یا بیرونی (Outside Bar)

این استراتژی به صورت دوکندل نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده‌ی معکوس شدن قیمت است. برای تشخیص آن کافی است که به کندل‌ها دقت کنید. زمانی که کندل دوم، سقف و کف کندل قبلی را پوشش دهد، نشان‌دهنده‌ی الگوی اوتساید بار یا بیرونی است. این استراتژی در اغلب حالت‌های معاملاتی کاربرد دارد و برای پیش‌بینی شکست قیمتی پیشین یک دارایی بسیار مؤثر است. این استراتژی به طور کلی برعکس اینساید بار است و به‌جای پیش‌بینی قدرت فروشندگان یا خریداران یک دارایی، نوسانات و زیاد شدن حجم معاملات را به صورت کوتاه‌مدت نمایش می‌دهد.

اهمیت شناخت الگوهای پرایس اکشن و تشخیص الگوی جعلی

پرایس اکشن به همان اندازه که در تحلیل بازار و تشخیص روندها مؤثر است، به همان اندازه نیز جای خطا دارد و اگر معامله‌گر نتواند الگوها را به درستی تشخیص دهد، منجر به این می‌شود که برداشت به کل اشتباهی از روند قیمتی داشته باشد و در نهایت ضرر کند. استراتژی‌های معاملاتی به طور کلی بسیار به یکدیگر شبیه هستند و این یکی از دلایلی است که اغلب معامله‌گران را به اشتباه میندازد.

برای جلوگیری از این موضوع و تشخیص درست استراتژی‌ها، بهتر است که معامله‌گر عجولانه تصمیم نگیرد و تا زمانی که از ثابت ماندن الگوی شکل‌گرفته اطمینان حاصل نکرده است، اقدام به خرید یا فروش نکند. برای این‌که بتوانید زمان دقیق باز و بسته شدن روندهای یک نمودار قیمتی را تشخیص دهید، توصیه می‌شود که حتماً از شاخص کندل تایم استفاده کنید.

فارغ از موارد بالا، بحث الگوهای جعلی نیز مطرح است که معامله‌گران مبتدی و حتی گاهی حرفه‌ای را فریب می‌دهد. ایجاد الگوهای جعلی اغلب به دست معامله‌گرانی اتفاق می‌افتد که سرمایه عظیمی دارند و با ایجاد الگوهای جعلی در نمودار قیمتی، سعی بر ایجاد یک الگوی برگشتی و فریب دادن معامله‌گران دارند. برای تشخیص الگوهای جعلی، باید به استراتژی‌های اینساید بار و پین بار توجه کنید تا بتوانید از متحمل شدن ضرر جدی جلوگیری کنید.

استفاده از اندیکاتورها در پرایس اکشن

اساسی‌ترین ویژگی پرایس اکشن، روان کردن نمودارهای قیمتی برای تحلیل است. این یعنی که پرایس اکشن به‌نوعی معامله‌گر را از استفاده از شاخص‌ها یا همان اندیکاتورها، بی‌نیاز کرده است و عملاً معامله‌گر برای تعیین نقاط ورود و خروج یک دارایی، نیازی به شاخص‌ها ندارد. (اگر نمی دانید اندیکاتور چیست، این مقاله مراجعه کنید) با این حال، استفاده از شاخص‌های معاملاتی به معامله‌گر در تشخیص دقیق‌تر روند بازار کمک می‌کند و می‌تواند میزان اطمینان از پیش‌بینی‌های به‌دست‌آمده را به میزان قابل‌توجهی بالاتر ببرد.

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار به شدت نوسانی و روند دار است و ازاین‌رو، پرایس اکشن به خوبی در ارزهای دیجیتال کاربرد دارد، اما همان‌طور که گفته شد، جای خطا در این روش معاملاتی وجود دارد و بهتر است که در کنار آن از تعدادی از شاخص‌های خوب استفاده کنید. همچنین روزانه افراد زیادی با هدف کسب سود وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند که متأسفانه به دلیل نداشتن دانش کافی در این حوزه دچار ضررهای مالی می‌شوند. به همین دلیل به افرادی که قصد معامله کردن در این بازار را دارند توصیه می‌شود که قبل از ورود به این بازار با تکنیک‌های تحلیل بازار آشنا شوند و به طور کلی دانش خود را روزانه بالا ببرند.

جمع‌بندی

پرایس اکشن یکی از روش‌های معاملاتی آسان و پرکاربر در بازار ارزهای دیجیتال است که به تمامی معامله‌گران توصیه می‌شود که از آن در معاملات خود استفاده کنند تا کمتر متحمل ضرر شوند و سود خود را بالاتر ببرند. پرایس اکشن از این نظر ساده است که شما را از استفاده‌ی اجباری از شاخص‌ها بی‌نیاز کرده و صرفاً شما را به تحلیل خود نمودار قیمتی محدود کرده است. شما با پرایس اکشن می‌توانید بهترین نقاط ورود و خروج را تشخیص دهید و سود خوبی کسب کنید. البته فراموش نکنید که تسلط بر این روش نیازمند آزمون‌وخطا و کسب دانش کافی در این حوزه است که به مرور زمان با معاملات مکرر، آن‌‌ها را فرا خواهید گرفت.

سوالات متداول

آیا پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی به حساب می‌آید؟

بله. معاملات بر اساس پرایس اکشن یک استراتژی است که به پیش‌بینی حرکات بازار با شناسایی الگوها یا سیگنال‌های قیمتی در روند قیمتی یک دارایی کمک می‌کند.

استفاده از شاخص‌ها بهتر است یا پرایس اکشن؟

اندیکاتورها اطلاعات قیمت را می‌گیرند و فرمولی را برای آن اعمال می‌کنند. اندیکاتورها چیزی را به اطلاعات قیمتی که در کندل‌های خود می‌بینید اضافه یا حذف نمی‌کنند؛ آن‌ها اطلاعات را به روشی متفاوت پردازش می‌کنند. استفاده از پرایس اکشن کارآمدتر است، اما شما می‌توانید از هر دوی آن‌ها به طور همزمان استفاده کنید.

آیا پرایس اکشن واقعاً کارآمد است؟

بله. در صورتی که معامله‌گر بتواند از پرایس اکشن به درستی استفاده کند موفق به کسب سود خواهد شد. شناسایی انواع استراتژی‌های پرایس اکشن در تعیین نقاط ورود و خروج بسیار مؤثر است.

استفاده از پرایس اکشن چه مزایایی دارد؟

استفاده از پرایس اکشن برای تحلیل بازار نسبتاً آسان است و پیچیدگی زیادی ندارد. به همین دلیل افراد حتی در صورتی که به صورت کامل مسلط برای تکنیک‌های تحلیل نباشند، می‌توانند از آن برای کسب سود استفاده کنند.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version