سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin)، به‌عنوان یکی از نام‌آشناترین رمزارزها در جهان، توجه زیادی از افراد را به خود جلب کرده است. اگر نیاز به یک توضیح کامل درباره این ارز دیجیتال و نحوه‌ی عملکرد آن دارید، ما در اینجا به تشریح مفاهیم کلی و کارکرد بیت کوین خواهیم پرداخت.

بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال معروف در جهان شناخته می‌شود. این ارز، مقدار زیادی مزایا را به همراه دارد، از جمله استفاده به‌عنوان یک وسیله برای ذخیره ارزش و امکان خرید و فروش کالاها و خدمات. در اینجا، ما به معرفی بیت کوین و پاسخ به سوالاتی که ممکن است در ذهن شما باشد، خواهیم پرداخت. آیا نحوه‌ی عملکرد بیت کوین، خرید و فروش آن، مفهوم استخراج بیت کوین و راه‌های کسب درآمد از آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 بیت کوین

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نمونه‌ای از ارزهای دیجیتال است. در مقایسه با پول‌های کاغذی معمولی مانند ریال، دلار یا یورو که به روز به روز استفاده می‌کنیم و توسط بانک‌های مرکزی تنظیم می‌شوند، بیت کوین تحت مالکیت هیچ بانک یا نهاد مرکزی قرار ندارد. این ارز دیجیتال در یک شبکه جهانی توسط هزاران کامپیوتر کنترل می‌شود و اعتمادی که به آن وارد می‌شود، بر اساس توافق و همکاری کاربران شبکه ایجاد می‌شود. در واقعیت، کاربران شبکه بیت کوین بدون نیاز به تصویب یا انتخاب از سوی شخص یا ارگان خاصی، به صورت داوطلبانه و توافقی به این شبکه متصل می‌شوند.

اگر بخواهیم به زبان فنی تری توضیح دهیم، بیت کوین یک ارز دیجیتال متمرکز نیست و همتا به همتا (P2P) عمل می‌کند. تمامی تراکنش‌های مرتبط با آن در یک سیستم معتبر به نام بلاکچین ثبت می‌شوند. ویژگی‌های اصلی این رمزارز به شرح زیر است:

·        امکان سانسور نشدن تراکنش‌ها وجود دارد.

·        از معضل خرج‌کردن مضاعف (Double-Spending) جلوگیری می‌شود.

·        تراکنش‌ها در هر زمان و هر مکانی انجام می‌شوند و به نظر می‌رسد این رمزارز بی‌محدودیت باشد.

 

پشتوانه بیت کوین چیست؟

پس از معرفی بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارزها، حالا نگاهی به پشتوانه این ارز دیجیتال می‌اندازیم. اغلب پول‌های معمولی مانند ریال، دلار یا یورو پشتوانه‌ای دارند که توسط دولت‌ها تعیین می‌شود. این پشتوانه ممکن است شامل مواردی مانند طلا، نفت، گاز یا اوراق مالی دولتی باشد. در واقع، پشتوانه ارز در کشورها نمایانگر قدرت اقتصادی آن کشور است. اما ویژگی بیت کوین چیست؟ چگونه اعتبار پیدا می‌کند؟ هدف بیت کوین چیست؟

بیت کوین به عنوان یک پول دیجیتال فیزیکی واحد، توسط هیچ دولتی تنظیم یا کنترل نمی‌شود. پس پشتوانه اصلی آن، تأیید و استقبال مردم از این فناوری است. اعتبار بیت کوین از نظر فنی از توافق شبکه کاربران و استفاده روز به روز بیشتر از این تکنولوژی برای معاملات مختلف به وجود می‌آید. تصمیم مردم برای استفاده از بیت کوین به عنوان ارز وسیله‌ای برای تبادل و ذخیره ارزش، نقش اساسی در اعتبار آن ایفا می‌کند.

برای بهترین توضیح، فرض کنید که تمام مردم جهان تصمیم به استفاده از عدس به عنوان پول مشترک بگیرند و از آن به عنوان واحد تبادل برای خریدها و فروش‌ها استفاده کنند. این عدس، ارزش ثابتی ندارد و توسط هیچ دولت یا نهاد مرکزی کنترل نمی‌شود. اما به دلیل استقبال و تصمیم افراد، ممکن است ارزش این عدس افزایش یابد و برخی افراد آن را به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری در آینده انتخاب کنند. در اینجا باید یادآور شویم که بیت کوین و عدس به تنهایی دو مفهوم بسیار متفاوت هستند و دلایلی که موجب قبول بیت کوین توسط جامعه شده‌اند، مفاهیم بسیار قوی‌تر و مهم‌تری دارند.

 بیت کوین

مخترع و خالق بیت کوین کیست؟

در سال 2008، شخص یا گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، با انتشار یک مقاله به نام "وایت‌پیپر"، ایده‌ی بیت کوین را مطرح کرد. این گروه هویت خود را هنوز هم پس از 14 سال ناشناس نگاه می‌دارد، و ما همچنان در تاریخ واقعی این افراد یا انفرادی که بیت کوین را توسعه داده‌اند، مطلع نیستیم.

ساتوشی ناکاموتو در سال 2010 تصمیم به ترک مشارکت خود در پروژه بیت کوین گرفت و به یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین اعلام کرد که قصد دارد بر روی پروژه‌های دیگری تمرکز کند.

تقریباً از اوایل سال 2013، با تشهد افزایش شناخت افراد نسبت به این رمزارز، تعیین هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو به یک موضوع مورد توجه قرار گرفت. در این سال‌ها، مقالات و نظریات مختلفی منتشر شد و اشخاص مختلفی، از جمله پاول لرو، نیک زابو و کریگ رایت، به عنوان احتمالی برای هویت واقعی ساتوشی معرفی شدند. اما تا به امروز، هویت واقعی این شخص یا افراد هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده و تمامی این ادعاها و فرضیه‌ها همچنان بی‌پایان هستند.

جالب است بدانید که در سال 2019، کریگ رایت که بنیان‌گذار یکی از شاخه‌های بیت کوین به نام "بیت کوین اس‌وی" است، ادعا کرد که خود ساتوشی ناکاموتو هست. این ادعا به دادگاه‌های آمریکا کشیده شد و بعد از یک سال گرد و خاک و جنجال‌های فراوان، مشخص شد که ادعای او دروغی بوده است. بنابراین، امروزه برای قبول هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، باید کلید خصوصی کیف پولی که از سال 2009 متعلق به ساتوشی است و طی این سال‌ها تراکنشی انجام نداده، در دست فردی باشد و توانایی انجام تراکنش‌ها از آن آدرس‌ها را داشته باشد.

 خالق بیت کوین

بررسی قانونی بودن بیت کوین

حالا که به درکی از بیت کوین و پشتوانه‌های آن پی بردیم و مشخص شد که ساتوشی ناکاموتو کیست، سوالی که معمولاً مطرح می‌شود این است: آیا بیت کوین و فعالیت‌های مرتبط با آن در چارچوب قوانین قابل قبولی قرار دارد؟ چه میزان کنترلی دولت‌ها بر این ارز دیجیتال دارند؟

قانون‌گذاری در زمینه بیت کوین و ارزهای دیجیتال به یکی از موضوعات پرجنجال و داغ در این حوزه تبدیل شده است. هر کشور در این زمینه رویکردهای مختلفی دارد و قوانین و مقررات متنوعی برای این دارایی‌های دیجیتال تدوین کرده‌اند. برخی از کشورها، مانند چین، کره جنوبی و ایالات متحده، قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای ارزهای دیجیتال به اعمال می‌آورند. در مقابل، برخی دیگر، مثل ایران، از تنظیمات مشخصی برخوردار نیستند و خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به عنوان فعالیت غیررسمی تلقی می‌کنند.

باید به ذهن داشت که قانون‌گذاری و کنترل دولتی بر بازار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال کاری پیچیده و متغیر است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند. در اصل، بازار ارزهای دیجیتال به شدت مستقل از دولت‌ها عمل می‌کند و تصمیم‌های قانونی یا مالی نهایی که دولت‌ها می‌گیرند، تاثیر چندانی بر کنترل این بازار ندارد. تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای مردم نسبت به این ارزهای دیجیتال بیشتر تحت تأثیر عوامل مانند اطلاعات فنی و تکنولوژی‌ای و شرایط اقتصادی خودشان قرار دارد.

 

ردیابی معاملات بیت کوین

با توجه به ویژگی‌های غیرمتمرکز بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، تراکنش‌های مرتبط با این ارزها را نه تنها دولت‌ها نمی‌توانند ردیابی کنند، بلکه همچنین امکان مسدود کردن آن‌ها را نیز ندارند. این ویژگی غیرمتمرکز، کنترل کننده‌ای مرتبط با تراکنش‌های رمزارزی وجود نداشته و به هیچ سازمانی اجازه کنترل این تراکنش‌ها را نمی‌دهد. از آنجا که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به صورت کاملاً شفاف و بدون نیاز به هویت شخصی انجام می‌شوند، دولت‌ها نمی‌توانند به راحتی تعیین کنند که کدام تراکنش به کدام فرد یا شخص متعلق می‌شود.

البته ارزهای دیجیتال در برخی کشورها هنوز در مورد قوانین خاصی قرار نگرفته‌اند، اما اگر کشوری اعلام کند که خرید و فروش رمزارزها غیرقانونی است، این اقدام می‌تواند منجر به تنظیماتی چون ردیابی IP تراکنش‌ها و اعمال جریمه برای افراد گردد. در این صورت، دولت می‌تواند از طریق تعیین کارمزد‌ها و محدودیت‌های مرتبط با صرافی‌ها تلاش کند تا تراکنش‌های رمزارزی را کنترل کند. در مقاله هاوینگ بیت کوین چیست و هاوینگ بعدی بیت کوین می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

 نمادی از معامله بیت کوین

بلاک‌چین بیت کوین

در دنیای امروز، بلاک‌چین به عنوان یکی از ابتکارات بزرگ انسان‌ها، به‌خصوص پس از اینترنت، شناخته می‌شود. این فناوری نوآورانه و جذاب، بدهی خود را نسبت به بیت‌کوین ادای می‌دهد. بدین معنا که بدون وجود بیت‌کوین، مفهوم بلاک‌چین و اهمیت آن به این اندازه واضح نمی‌شد؛ زیرا بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارزی که از این تکنولوژی استفاده کرد، بابت ارتقاء و شهرت بلاک‌چین تعهدات زیادی دارد.

بیت‌کوین مانند یک دارایی باارزش به حساب می‌آید که توسط تمامی اعضای مشارکت‌کننده در شبکه این پروژه تحت مدیریت گردیده است. اگرچه بیت‌کوین ارز دیجیتالی است و مفهوم فیزیکی واحدی ندارد، اما برای ذخیره تراکنش‌های متصل به این ارز دیجیتال، نیاز به یک مکان ایمن و معتبر وجود دارد. به همین دلیل، ساتوشی ناکاموتو در زمان معرفی بیت‌کوین، به کارگیری فناوری بلاک‌چین را برای ذخیره‌سازی این تراکنش‌ها ارائه کرد. بلاک‌چین به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز عمل می‌کند و تاریخچه تمام تراکنش‌های مرتبط با رمزارزها را در خود ذخیره می‌نماید.

بلاک‌چین از دو کلمه "بلاک" و "چین" تشکیل شده است؛ "بلاک" به معنای بلوکه‌کردن و ذخیره کردن اطلاعات و "چین" به معنای زنجیره‌وار و متصل به یکدیگر بودن اطلاعات. به طور ساده، بلاک‌چین به عنوان یک مکان غیرمتمرکز برای نگهداری اطلاعات تراکنش‌ها و رکوردها شناخته می‌شود.

 

بلاک‌چین غیرمتمرکز بیت کوین

بلاک‌چین در بیت‌کوین بصورت کاملاً غیرمتمرکز عمل می‌کند. به این معنا که یک نسخه از آن در اختیار تمام افرادی قرار دارد که در شبکه فعالیت می‌کنند، و هیچ مرکزی یا فردی کنترل و مدیریت کامل شبکه را ندارد. انجام هر تراکنش در این شبکه نیازمند تأیید اعضای شبکه است، و تراکنش‌ها تا زمانی که توسط اعضای شبکه تأیید نشوند، اجرا نمی‌شوند. برای توضیح مفهوم بلاک‌چین، می‌توانیم به یک مثال ساده مراجعه کنیم:

اگر کاربری به نام کارن بخواهد یک بیت‌کوین به کاربر دیگری به نام علی ارسال کند، او نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد بدون اطلاع دیگر اعضای شبکه. تراکنش کارن به همه اعضا اطلاع داده می‌شود؛ اگر اطلاعات ورودی صحیح باشند، سایر اعضا این تراکنش را تأیید می‌کنند و رکورد تراکنش بین کارن و علی در شبکه ذخیره می‌شود. از آنجا که تمامی اعضا نسخه یکسان و به‌روز بلاک‌چین را دارند، اطلاعات این تراکنش به همگی منتقل می‌شود و تاریخچه آن برای همگان قابل دسترسی است.

بنابراین، در این سیستم، امکان سانسور، تغییر تاریخچه تراکنش‌ها و دخالت در تراکنش‌ها به هیچ عنوان وجود ندارد. به عبارت دیگر، هر تراکنش توسط اعضای شبکه مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد و این تراکنش‌ها در بلاک‌چین ثبت می‌شوند.

 

ویژگی‌های تراکنش‌های بیت‌کوین

تراکنش‌های معتبر، قبل از افزوده شدن به بلاک، به مکانی به نام "ممپول" وارد می‌شوند و در انتظار تایید توسط ماینرها جا می‌مانند. ممپول عملاً یک صف انتظار برای تراکنش‌های تایید نشده است؛ تراکنش‌ها در این مرحله به انتظار می‌مانند تا تعداد آن‌ها به حد نصاب مورد نیاز برای اضافه شدن به یک بلاک از بلاک‌چین برسد.

زمانی که تعداد تراکنش‌ها به نقطه نصاب برسد و ظرفیت یک بلاک پُر شود، آن بلاک توسط اعضای شبکه تایید و به بلاک‌چین اضافه می‌شود. در این فرآیند، کوین‌های جدید تولید می‌شوند و به تعداد کوین‌های در گردش در شبکه افزوده می‌شوند. در این مرحله، مفهوم ماینینگ بیت‌کوین به اهمیت می‌آید.

تمام تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین ثبت و ذخیره می‌شوند، و همگان می‌توانند یک نسخه از آن را داشته باشند و تمام تراکنش‌ها را مشاهده کنند. این امر دو مزیت اساسی برای بیت‌کوین به وجود می‌آورد:

·        شفافیت: از انجام تخلفاتی که معمولاً در پنهان انجام می‌شود جلوگیری می‌کند.

·        امنیت: اگر کسی تلاش کند در شبکه دخالت کند، اعضای دیگر شبکه که دسترسی به نسخه اصلی شبکه بیت‌کوین دارند، از این تغییرات مطلع می‌شوند و به این ترتیب تغییر در شبکه تقریباً غیرممکن می‌شود.

 

ویژگی‌های اصلی بیت کوین

یکی از چالش‌های اساسی در کارکرد سیستم‌های پرداخت دیجیتال اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ فردی نتواند مقدار پول را چندین بار برای پرداخت یا سرمایه‌گذاری استفاده کند و به طور نادرست موجودی خود را کپی کند؛ این تلاش نادرست به نام دابل اسپندینگ (Double Spending) مشهور است.

دابل اسپندینگ در پول‌های متداول که توسط بانک مرکزی کنترل می‌شوند، امکان‌پذیر است و دولت‌ها به منظور جلوگیری از آن، همواره برای تشخیص اسکناس‌های جعلی تلاش می‌کنند. اما نکته اصلی در بیت‌کوین، این است که تمام اعضای شبکه معاملات را تایید کرده و امکان تقلب در موجودی و تراکنش‌ها اصولاً وجود ندارد.

در این سیستم، ویژگی‌های زیر تضمین می‌شود:

·        امکان برگشت تراکنش‌ها وجود ندارد.

·        تورم در ارزهای دیجیتال به دلیل تعداد ثابت و کنترل ناپذیر دولت‌ها اندک است.

·        کمیسیون‌های کمتر نسبت به روش‌های مالی سنتی.

·        تایید معاملات توسط اعضای شبکه انجام می‌شود که از توانمندی پردازشی کامپیوترهای خود برای این منظور بهره می‌برند. این افراد به نام ماینرها شناخته می‌شوند و به عنوان پاداش برای تایید معاملات و حفاظت از امنیت شبکه، مقداری بیت‌کوین دریافت می‌کنند. در واقعیت، تایید معاملات در بیت‌کوین به توافق عمومی اعضای شبکه نیاز دارد.

 نمادی از یک مرد

مزایای بیت کوین کدام‌اند؟

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که از پول‌های رایج متمایز می‌شوند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

·        غیر متمرکز بودن: این ویژگی به معنای عدم وابستگی به هیچ سازمان یا دولتی است. در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، معاملات بدون واسطه و تأیید از طرف نهادی ثالث انجام می‌شوند.

·        سادگی معاملات: نبود نهاد نظارتی و کمبود قوانین پیچیده باعث می‌شود که فرآیند معامله ارزهای دیجیتالی، از جمله بیت کوین، بسیار ساده‌تر و شفاف‌تر از بازارهای مالی سنتی باشد.

·        امنیت: بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر از رمزگذاری برای امانت داشتن تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. عملیات استخراج این ارزها بسیار پیچیده و سربار است و دسترسی به کد‌های رمزگذاری آن‌ها بسیار دشوار است؛ این ویژگی‌ها از تقلب و تکرار تراکنش‌ها جلوگیری می‌کنند.

·        حفظ ناشناسی: یکی از مزایای بیت کوین، ناشناس بودن اطلاعات هویتی افراد در معاملات است. این ویژگی به نفع خصوصیت افراد و جلوگیری از پیگیری تراکنش‌ها توسط اشخاص ثالث می‌آید.

·        سهولت در حمل و جابه‌جایی: بیت کوین به عنوان ارز دیجیتالی بدون وجود فیزیکی، جابه‌جایی و حمل و نقل آسان‌تری نسبت به پول‌های رایج دارد. این ویژگی بخصوص برای تراکنش‌های بین‌المللی مفید است.

 

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟

در سیستم بیت‌کوین، هیچ فرد یا مرجع مرکزی قدرت ایجاد تغییر در ساختار را ندارد. توسعه‌دهندگان متعددی وقت و تلاش زیادی را برای بهبود نرم‌افزار‌های متن‌باز مرتبط با این ارز دیجیتال صرف می‌کنند، اما آن‌ها تنها می‌توانند نرم‌افزار را بهبود بخشند و نمی‌توانند تغییراتی در پروتکل بیت‌کوین ایجاد کنند. از آن جا که این شبکه توسط هیچ مرجع مرکزی نظارت نمی‌شود، هیچ فرد یا شرکتی نمی‌تواند به تنهایی قوانین یا تغییرات را به خواسته خودشان به شبکه تحمیل کنند.

به منظور اعمال تغییرات گسترده در کل شبکه بیت‌کوین، باید بیش از ۵۰ درصد از کاربران این شبکه با نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز تغییرات را تایید و پذیرفته باشند. این امر نشان از اهمیت توافق جمعی و هماهنگی بین کاربران بیت‌کوین دارد و موجب ایجاد پایداری در این شبکه می‌شود.

 

آیا واقعا تراکنش‌های بیت‌کوین ناشناس هستند؟

تراکنش‌های بیت‌کوین به طور خلاصه، می‌توانند به عنوان تراکنش‌های ناشناس با درجه متوسط از شناخته شدگی توصیف شوند. به این معنا که تراکنش‌ها کاملاً ناشناس نیستند و با توجه به ثبت اطلاعات هر تراکنش در بلاک‌چین، امکان شناسایی و ردیابی آن‌ها وجود دارد. اطلاعاتی نظیر آدرس کیف پول ارز دیجیتال در بلاک‌چین ثبت می‌شود و این موجب می‌شود تا تراکنش‌ها به نسبت کافی قابل ردیابی باشند.

به عنوان یک مثال، اگر شخصی برای ارسال تراکنشی از اینترنت شخصی خود استفاده کند و از اطلاعات هویتی شخصی در این فرآیند استفاده کند، امکان دسترسی به اطلاعات هویتی او وجود دارد. با این حال، دلیلی که تراکنش‌های بیت‌کوین ناشناس نامیده می‌شوند، این است که اطلاعات هویتی افراد در بلاک‌چین ثبت نمی‌شود و از این جهت نیمه‌ناشناس به حساب می‌آیند. به همین دلیل از آن‌ها نمی‌توان به سادگی به اطلاعات هویتی شما دست پیدا کرد، اما با تحلیل تراکنش‌ها، ممکن است به اطلاعات هویتی شما نیز دست یابند.

 

 

استخراج بیت کوین به چه معناست؟

تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین نیازمند تأیید اعضای شبکه است، و این اقدام به منظور جلوگیری از مشکلاتی نظیر تقلب و دوبار خرج کردن دارایی‌های شبکه انجام می‌شود. اعضای این شبکه به طور داوطلبانه تصمیم می‌گیرند تراکنش‌ها را تأیید نمایند و به عنوان جایزه در ازای انجام این اقدام، بیت کوین دریافت می‌کنند.

پاداش این افراد در قالب بیت کوین ارائه می‌شود؛ به عبارت دیگر، هر کسی که تراکنش‌ها را تأیید نموده و به شبکه خدمت می‌دهد، جایزه‌ای به ازای این خدمت در قالب بیت کوین دریافت می‌کند. فرآیند پر کردن یک بلاک جدید و اضافه کردن آن به بلاک چین، به نام استخراج و استخراج ابری بیت کوین شناخته می‌شود. در این فرآیند، کوین‌های جدیدی تولید و به مقدار کوین‌های موجود در گردش در شبکه اضافه می‌شوند.

زیرا بیت کوین یک ارز دیجیتال است، تأیید تراکنش‌ها نیازمند انجام محاسبات پیچیده‌ای است که نیازمند قدرت پردازشی بالایی هستند. به همین دلیل، افرادی که تصمیم به تأیید تراکنش‌ها می‌گیرند، باید از تجهیزات و سخت‌افزارهای ویژه‌ای که برای این منظور به کار می‌روند، استفاده نمایند. به این شکل، آن‌ها تراکنش‌ها را تأیید نموده و به عنوان جایزه دریافت کنند. افرادی که به شبکه خدمت می‌دهند و تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند، به عنوان استخراج کنندگان یا ماینرها شناخته می‌شوند. بیت‌ کوین‌هایی که ماینرها از این سیستم به عنوان پاداش دریافت می‌کنند، در واقع ارزهای دیجیتال جدیدی هستند که توسط آن‌ها به بازار عرضه می‌شوند.

 دستگاه استخراج

تعداد کل بیت کوین‌ها چقدر است؟

تعداد کل بیت کوین ها که قابلیت استخراج و افزوده شدن به شبکه را دارند، برابر با ۲۱,۰۰۰,۰۰۰ واحد است. در طراحی بیت کوین و در وایت‌پیپری که توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شد، تصمیم گرفته شد که تعداد کلی این ارز محدود به ۲۱ میلیون واحد باشد. بنابراین، در پایان، ۲۱ میلیون واحد از این ارز وجود داشته و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۱۴۰ تمامی این مقدار استخراج شده و بعد از آن دیگر بیت کوین جدیدی تولید نخواهد شد.

در اقتصاد، ارزش هر مفهومی بر مبنای کمیابی آن شکل می‌گیرد. بدون شک، وقتی که بیت کوین‌های تولیدی به پایان برسند، قیمت این ارز دیجیتال احتمالاً افزایش خواهد یافت. واضح است که تاکنون به دلایل مختلفی از جمله فراموشی رمز عبور، بیش از ۴ میلیون واحد از آن گم شده و در آینده نیز احتمال از دست دادن تعدادی دیگر وجود دارد.

 

چگونگی تعیین قیمت بیت کوین

روش‌های تعیین قیمت بیت کوین یکی از مسائلی است که همواره مورد توجه کاربران ارزهای دیجیتال قرار دارد. قطعاً عواملی چون میزان عرضه و تقاضا در بازار این ارز دیجیتال تأثیر دارند و قیمت را تعیین می‌کنند. ولی عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر قیمت بیت کوین اثر گذارند.

ممنوعیت خرید و فروش در یک کشور، واقعات ناگواری مانند حملات به صرافی‌ها، وقوع پدیده‌هایی همچون کرونا، رخدادهای سیاسی چون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ورود یک شرکت بزرگ مانند PayPal به بازار، و حتی وجود افراد (نهنگ های ارز دیجیتال) که تعداد زیادی بیت کوین در اختیار دارند، همه از عواملی هستند که می‌توانند بر تغییرات قیمت این بزرگترین رمزارز دنیا تأثیر بگذارند. در نمودار زیر، تغییرات قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ قابل مشاهده است:

چارت قیمتی 

لطفاً به یاد داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، تعداد محدودی از افراد در سراسر جهان در آن فعالیت می‌کنند، و این بازار به طور کلی کوچکتر از بازارهای مالی سنتی است. تمام این موارد باعث نوسانات قوی در بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند و ما شاهد تغییرات نمودارهای قیمت ارزهای دیجیتال به صورت لحظه‌ای هستیم.

 

کیف پول بیت کوین چیست؟

برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال خود، نیاز به کیف پول‌های مخصوصی دارید. این کیف پول‌ها نسبت به کیف پول‌های فیزیکی مشابهی دارند، اما به علت دیجیتال بودن ارزها، نیاز به کیف پول‌های دیجیتال دارید.

هر کیف پول بیت کوین و ارزهای دیجیتال دارای دو عنصر اصلی است: کلید خصوصی و کلید عمومی. برای توضیح بهتر، می‌توانید این دو را با کارت‌های بانکی مقایسه کنید. کلید عمومی مشابه کد ۱۶ رقمی کارت بانکی شماست و کلید خصوصی معادل رمز دوم کارت بانکی است. بنابراین، حفظ و ایمن نگه‌داشتن کلید خصوصی بسیار حیاتی است؛ زیرا داشتن این کلید برابر با داشتن دارایی‌های دیجیتال شماست.

دو نوع اصلی کیف پول بیت کوین وجود دارد:

کیف پول‌هایی که توسط صرافی‌ها ارائه می‌شوند و کلید خصوصی شما در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

کیف پول‌هایی که کلید خصوصی شما تنها در اختیار شماست.

بعضی از نمونه‌های کیف پول‌های شخصی بیت کوین عبارت‌اند از:

·        کیف پول موبایلی مانند Samourai

·        کیف پول دسکتاپی مانند Electrum

·        کیف پول تحت وب مانند blockchain.com

·        کیف پول سخت‌افزاری مانند Ledger

·        کیف پول کاغذی مانند Bitcoinpaperwallet.

مهم‌ترین نکته این است که نحوه محاسبه موجودی بیت کوین در کیف پول چگونه انجام می‌شود. سرویس‌دهنده‌های شبکه با دریافت کلید عمومی کیف پول شما، تاریخچه تمام تراکنش‌ها را از آغاز تاکنون بررسی کرده و مقدار بیت کوین‌هایی که به کیف پول شما منتقل شده و تعدادی که از آن خارج شده را محاسبه می‌کنند. در نتیجه، میزان کل بیت کوین موجود در کیف پول شما به دقت به شما نمایش داده می‌شود. شما می توانید نحوه ساختن آن را در مقاله ساخت کیف پول بیت کوین مطالعه کنید.

 کیف پول بیت کوین

واقعیت‌هایی جالب درباره بیت کوین

در ۲۲ می ۲۰۱۰، لازلو هانیچ، برنامه‌نویسی از فلوریدا، برای اولین بار از بیت کوین برای خرید دو پیتزا استفاده کرد. او اعلام کرد که به هر کسی که دو پیتزا برایش سفارش دهد، ۱۰ هزار بیت کوین پرداخت می‌کند. جرمی استوردیوانت، یک فرد بریتانیایی، این پیشنهاد را پذیرفت و دو پیتزای پاپا جان برای هانیچ سفارش داد. این تراکنش تاریخی بود، زیرا اولین تراکنش واقعی با استفاده از بیت کوین در دنیا بود. در آن زمان، ۱۰ هزار بیت کوین تقریباً ۴۰ دلار ارزش داشت، اما امروز، این مقدار از بیت کوین، میلیون‌ها دلار ارزش دارد.

این واقعیت جالب نشان می‌دهد که بیت کوین از روزهای اولیه تا کنون توسعه یافته و به امکان خرید کالاها و خدمات واقعی از آن پرداخته می‌شود.

در سال ۲۰۰۹، ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین، وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد و در ژانویه ۲۰۱۰، شبکه بیت کوین راه‌اندازی کرد. سپس در دسامبر ۲۰۱۰ ناپدید شد و هویت واقعی او هنوز معلوم نشده است. تعدادی ادعا کرده‌اند که ساتوشی ناکاموتو هستند، اما هیچ یک از این ادعاها تایید نشده و هویت وی همچنان مخفی است. ناشناسی مخترع بیت کوین، آن را به یک ارز دیجیتال منحصر به فرد و بدون کنترل شخص یا سازمانی تبدیل کرده و این نشان می‌دهد که بیت کوین یک ارز واقعی غیرمتمرکز است.

 نمادی از فکت

آینده بیت کوین چه می‌شود؟

در دنیای مدرن و دیجیتال امروز، تلاش‌های بی‌پایانی برای انتخاب و تولید روش‌های بهینه برای مسائل حیاتی انجام می‌شود. این دنیای پر از فناوری و تکنولوژی، به دنیای ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نیز اجازه می‌دهد تا در برابر جامعه و اقتصاد مدرن پدیدار شود. این ارزهای دیجیتال با باز کردن دریچه‌ای جدید به دنیای فناوری مالی، یک انقلاب عظیم را ممکن می‌سازند.

در دنیایی که تکنولوژی بر سر فهرست اولویت‌ها قرار دارد، ارزهای دیجیتال به نوعی نیاز ضروری جامعه می‌شوند. استفاده از پول نقد به تدریج کاهش یافته و پرداخت‌ها بیشتر با کارت‌های بانکی و ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. به همین دلیل، ارزهای دیجیتال در پیشبرد فرآیند دیجیتالی‌شدن جهان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در این دسته از دارایی‌ها به عنوان یک گزینه بلندمدت می‌تواند به عنوان یک انتخاب مناسب برای کسب سود و توسعه در دنیای ارزهای دیجیتال مورد نظر باشد. در بازار پویا و پر ریسک ارزهای دیجیتال، گام برداشتن به سوی استراتژی‌های مختلف می‌تواند کلید موفقیت باشد. این استراتژی‌ها شامل گزینه‌های مانند سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت می‌شوند، و انتخاب مناسب از آن‌ها بستگی به دانش، تحلیل و هدف شما دارد.

 در این رابطه می توانید دو مقاله پیش بینی قیمت بیت کوین و پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2025 را مطالعه کنید.

ریسک‌های مرتبط به سرمایه‌گذاری بیت کوین

معاملات بیت کوین به عنوان یک راه برای کسب سود سریع برخی افراد جذب کرده است. اما همانطور که در مورد بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های سودآور بهره‌مند از مخاطرات است، نباید از این نکته غافل شویم. خرید، فروش و استفاده از بیت کوین ممکن است با خطرات متعددی همراه باشد:

·        ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین با نوسانات شدید قیمتی روبرو هستند و ممکن است قیمت آن‌ها به نحوی پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی تغییر کند. این نوسانات در برخی موارد به سرمایه‌گذاران سود می‌آورد و در برخی موارد زیان زیادی به آن‌ها وارد می‌کند.

·        ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین از مزایای حمایت‌های نظارتی که برای اوراق بهادار معمولی وجود دارد، بهره نمی‌برند و معاملات در محیط نظارتی آینده آن‌ها نامشخص است.

·        در مورد بیت کوین، شما از تضمیناتی مشابه بیمه سپرده فدرال (FDIC) یا شرکت حمایت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار (SIPC) برخوردار نخواهید بود.

·        اگرچه هک بیت کوین به شدت سخت است، هک‌های سرصداوار و ناامن صرافی‌ها و کیف‌پول‌ها در دنیای بلاک چین شایع است.

·        تراکنش‌های بیت کوین ممکن است در معرض خطر کلاهبرداری و سرقت قرار گیرند. برای مثال، یک کلاهبردار می‌تواند در نقش صاحب صرافی، واسطه یا معامله‌گر به نظر برسد تا شما را به ارسال پول وا کند.

·        در صورتی که اطلاعات لازم برای دسترسی به بیت کوین‌های خود را فراموش کنید، ممکن است همیشه به آن‌ها دسترسی نداشته باشید.

·        پرداخت‌های بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از نظر فنی قابل برگشت نیستند. بعد از انجام تراکنش، نمی‌توانید پول را بازگردانید و برگشت بیت کوین‌ها تنها به توجه گیرنده برای بازگرداندن آن‌ها وابسته است.

 

دامیننس بیت کوین

بیت کوین به عنوان پیشواز ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و تنها نهادی است که در بازار رمزارزها حاکمیت دارد. به همین دلیل شاخصی به نام "شاخص دامیننس بیت کوین" (Bitcoin Dominance) تدوین شده است تا سلطه این ارز دیجیتال بر بازار ارزهای رمزنگاری را اندازه‌گیری کند. شاخص دامیننس به معنای سلطه و تسلط در بازار است و به شرح زیر توضیح داده می‌شود:

·        بازار ارزهای دیجیتال به شدت به قیمت بیت کوین وابسته است و تغییرات قیمت آن می‌تواند تغییرات کلی بازار رمزنگاری را ایجاد کند.

·        دامیننس به نسبت سهم بازار بیت کوین به کلیت بازار ارزهای دیجیتال تعریف می‌شود.

·        شاخص دامیننس به ما کمک می‌کند تا ارزش بیت کوین را در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال ارزیابی کنیم.

·        تحلیل‌گران می‌توانند از اطلاعات به دست آمده از شاخص دامیننس برای تجزیه و تحلیل بازار استفاده کنند. برای افرادی که می‌خواهند در تجارت ارزهای دیجیتال شرکت کنند، مفهوم شاخص دامیننس بسیار مهم است و نحوه استفاده از آن در تحلیل بازار را باید به درستی فرا گیرند:

·        اگر دامیننس و قیمت بیت کوین هر دو در حال صعود باشند، این زمان مناسبی برای خرید بیت کوین است.

·        اگر دامیننس صعودی باشد اما قیمت بیت کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال کاهش یابد، می‌توانید آلت‌کوین‌های خود را بفروشید.

·        اگر دامیننس نزولی و قیمت بیت کوین صعودی باشد، این زمان خرید آلت‌کوین‌هاست.

·        اگر دامیننس و قیمت بیت کوین همزمان کاهش یابد، این موقعیتی مناسب برای فروش بیت کوین است.

باید به خاطر داشت که شاخص دامیننس به تنهایی نمی‌تواند ملاک تصمیم‌گیری در تجارت باشد، بنابراین دیگر جنبه‌های تحلیلی نیز باید در نظر گرفته شوند.

 

جمع بندی

در این مقاله به شیوه‌ای کامل و دقیق با ارز دیجیتال بیت کوین آشنا شدید و عملکرد آن را درک کردید. می‌توان به طور ساده گفت که برای به دست آوردن جایگاه فعلی خود، بیت کوین با چالش‌های فراوانی روبرو بوده و برای دستیابی به هدف اصلی‌اش، یعنی ایجاد یک پول دیجیتال غیرمتمرکز، همچنان مسیری طولانی را پیش رو دارد. اکنون با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ مانند MicroStrategy و PayPal در زمینه بیت کوین، آینده این رمزارز برتر به نظر می‌رسد و امیدواریم که بیت کوین توانایی تغییر دادن سیستم‌های مالی جهانی را داشته باشد.

می‌توان بسیار زمان صرف کرد در بحث و بررسی مفاهیم مختلف مرتبط با بیت کوین، فناوری بلاک چین، و اخبار مرتبط با آن، اما در این مقاله سعی داشتیم تا جنبه‌های کلیدی این فناوری و موارد مهم مرتبط با آن را به شما ارائه دهیم. در پایان پیشنهاد می کنیم ویدئوی زیر را هم که درباره آینده و گذشته ارزهای دیجیتال در ایران است و توسط مدیرعامل مجموعه سرمایکس در برنامه بیسیم بیان شده را مشاهده کنید.

سوالات متداول

بیت کوین چیست؟

بیت کوین ارز دیجیتالی است که از فناوری بلاک چین بهره‌گیری می‌کند. این ارز دیجیتال برای انجام تراکنش‌های امن و بدون واسطه میان افراد استفاده می‌شود.

بیت کوین چه اهمیتی در دنیای مالی دارد؟

بیت کوین اهمیت زیادی در دنیای مالی دارد، زیرا به عنوان اولین و شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال به عنوان ذخیره ارز و ابزار سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود و می‌تواند سیستم‌های مالی جهان را متحول کند.

چطور می‌توانم بیت کوین را خریداری کنم؟

برای خرید بیت کوین، شما می‌توانید به صرافی‌های رمزارز معتبر مراجعه مانند سرمایکس کرده و با استفاده از پول ملی یا دیگر رمزارزها بیت کوین خرید کنید.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location