سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

نسبت ریسک به ریوارد (Risk-Reward Ratio) چیست؟

طی چند سال گذشته معاملات ارز‌های دیجیتال به یک روش محبوب سرمایه‌گذاری در راستای کسب سود از نوسانات قیمتی در جهان تبدیل شده است. در این بین سرمایه‌گذاران ایرانی نیز به این بازار پرنوسان جذب شده‌اند تا به کمک روش‌های مدیریت سرمایه متنوع مانند نسبت ریسک به ریوارد در این بازار ریسکی فعالیت داشته باشند.

با وجود محبوبیت گسترده ارز‌های دیجیتال، این بازار ماهیت نوسانی دارد که باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در آن با ریسک‌های قابل توجهی نیز همراه باشد. بنابراین سرمایه‌گذاران باید بدانند که چگونه می‌توانند مدیریت ریسک در ارز دیجیتال داشته باشند و سود را به حداکثر و ضرر را به حداقل برسانند. نسبت ریسک و ریوارد به سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال در این راستا کمک می‌کند.

به کمک نسبت ریسک به ریوارد، می‌توانید بازده و ریسک موجود در هر معامله را بررسی کنید که منجر به تصمیم‌گیری‌های آگاهانه می‌شود و از ورود شما به معاملاتی که ارزش انجام دادن را ندارند جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که نسبت ریسک به ریوارد دقیقاً چیست و چگونه می‌توانید از آن در معاملات ارز‌های دیجیتال خود استفاده کنید، مطالعه ادامه این مقاله آموزشی را از دست ندهید.

ریسک به ریوارد در ارز دیجیتال چیست؟

هیچکس نمی‌تواند آینده را با دقت 100 درصدی پیش‌بینی کند و شکست بخشی جدانشدنی از معاملات ارز‌های دیجیتال است. حتی حرفه‌ای‌ترین و بهترین سرمایه‌گذاران و تریدر‌های بازار ارز‌های دیجیتال نیز ضرر و شکست را در معاملات خود تجربه می‌کنند.

اما این افراد حرفه‌ای می‌دانند که چگونه ریسک معاملات خود را مدیریت کنند و به نوعی برنامه‌ریزی می‌کنند که ضرر‌های ایجاد شده را در معاملات بعدی جبران کرده و به سود برسند. یکی از ابزار‌های ارزشمندی که در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی و مدیریت ریسک می‌تواند به شما کمک کند، نسبت ریسک به ریوارد است.

در امور مالی، نسبت ریسک به ریوارد بازده مورد انتظار یک سرمایه‌گذاری را نسبت به میزان ریسک پذیرفته شده اندازه‌گیری می‌کند.

طبیعی است که اگر شما دو سرمایه‌گذاری متفاوت با بازده مورد انتظار یکسان اما سطوح ریسک متفاوت داشته باشید، سرمایه‌گذاری با سطح ریسک پایین‌تر را ترجیح می‌دهید. با این حال، اگر یک سرمایه‌گذاری بازده مورد انتظار بالاتری نسبت به دیگری داشته باشد اما سطح ریسک آن نیز بیشتر باشد، سرمایه‌گذاران معمولاً سرمایه‌گذاری با بازده مورد انتظار بالاتر را ترجیح می‌دهند و ریسک بیشتر آن را نیز قبول می‌کنند.

نسبت ریسک به ریوارد به شما کمک می‌کند تا بازده یک سرمایه‌گذاری را نسبت به سطح ریسک در ارز دیجیتال آن اندازه‌گیری کنید و سپس برای انجام دادن یا ندادن معاملات تصمیم‌گیری کنید. از این روش برای بررسی انواع مختلف سرمایه‌گذاری‌ها و مقایسه آن‌ها نیز استفاده می‌شود تا معامله‌گر بداند که کدام برای شرایط او مطلوب‌تر است.

معامله گران همیشه مجبور نیستند تا از ابزار‌هایی مانند نسبت ریسک به ریوارد استفاده کنند، اما این محاسبات به شما کمک می‌کنند تا احتمال موفقیت خود را در بازار پرخطر ارز‌های دیجیتال بالا ببرید. به طور ویژه، معامله گران حرفه‌ای از نسبت ریسک به ریوارد استفاده می‌کنند زیرا سرمایه زیادی را در بازار ارز‌های دیجیتال دارند، اگر شما نیز می‌خواهید از سرمایه خود در این بازار پرنوسان محافظت کنید نسبت ریسک به ریوارد برای شما کاربردی خواهد بود.

در ادامه چگونگی محاسبه نسبت ریسک به ریوارد و تأثیر آن در معاملات سرمایه‌گذاران را بررسی می‌کنیم، اما قبل از آن مهم است با استاپ لاس و حد سود آشنا باشید.

استاپ لاس و حد سود در نسبت ریسک به ریوارد

استفاده از نسبت ریسک به ریوارد، تنها زمانی منطقی است که شما برای معامله استاپ لاس و حد سود در نظر گرفته باشید.

معامله گران با تعیین استاپ لاس، مشخص می‌کنند که معامله در صورت ایجاد روند نزولی در چه محدوده‌ای به طور خودکار بسته شود. در حالی که رسیدن قیمت ارز به نقطه استاپ لاس به معنی ضرر و شکست معامله است، اما استاپ لاس از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کند و این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد تا احتمال بیشتری برای جبران ضرر ایجاد شده داشته باشد.

استاپ لاس در بازار ارزهای دیجیتال

حد سود برعکس استاپ لاس عمل می‌کند و معامله را در روند صعودی و در محدوده مشخص شده به طور خودکار می‌بندد. در حالی که سرمایه‌گذار ممکن است سود بیشتری را با حد سود از دست دهد، اما تعیین حد سود می‌تواند محاسبات برخی موارد مانند نسبت ریسک به ریوارد را آسان کرده از و طمع و افزایش ریسک معاملات سرمایه‌گذار جلوگیری کند.

برای تعیین استاپ لاس و حد سود، باید این مهارت را داشته باشید که روند‌های قیمتی ارز‌های دیجیتال را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید نقاط مناسب ورود و خروج را شناسایی کنید. بنابراین اگر استاپ لاس و حد سود به اشتباه تعیین شوند، نسبت ریسک به ریوارد نیز مزایای خود را از دست خواهد داد.

محاسبه نسبت ریسک به ریوارد همچنین می‌تواند به شما در محاسبه بازدهی که برای جبران ضرر‌های معاملات خود نیاز دارید کمک کند. در معاملات هرچه سرمایه بیشتری از دست دهید، جبران آن به طور تساعدی سخت‌تر می‌شود. درباره حد سود و ضرر در مقاله ای جداگانه بیشتر به شما توضیحات داده ایم که مطالعه آن مقاله نیز می تواند کمکتان کند. در ادامه تصویری را قرار می‌دهیم که بازده مورد نیاز در هر معامله را برای بازیابی از دست دادن سرمایه اولیه نشان می‌دهد:

میزان بازده مورد نیاز برای جبران ضرر سرمایه

همانطور که مشخص است، اگر 90٪ از سرمایه خود را در یک معامله از دست بدهید (که در نمودار بالا با 0.90 مشخص شده است)، برای بازیابی سرمایه اولیه خود به 900٪ بازدهی در 10٪ سرمایه باقیمانده خود نیاز دارید. اما اگر با تعیین حد ضرر فقط 5% از سرمایه خود را در یک معامله از دست دهید، فقط باید سود 5.26% درصدی را از 95% موجودی باقیمانده خود را بدست‌آورید تا ضرر اولیه خود را جبران کنید.

نحوه و اندیکاتور محاسبه ریسک به ریوارد ارز‌های دیجیتال

قبل از توضیح نحوه محاسبه ریسک به ریوارد، باری دیگر لازم است اشاره کنیم که این اندیکاتور جزئی از روند تحلیل بازار است و برای استفاده از آن سرمایه‌گذاران باید نحوه بررسی قیمت، اخبار بازار و پیش‌بینی روند‌های آینده را بلد باشند. در نتیجه، محاسبه ریسک به ریوارد برای سرمایه‌گذاران مبتدی کاربردی نخواهد بود.

به طور کلی نحوه محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در ارز‌های دیجیتال آسان است و معامله گران کافی است ریسکی را که در هر معامله می‌پذیرند را در مقابل پاداشی که قرار است بدست آورند محاسبه کنند. معامله گران قبل از باز کردن یک موقعیت، این سطوح را تجزیه و تحلیل و تعیین می‌کنند.

در نسبت ریسک به ریوارد، ریسک مقدار پولی است که معامله‌گر ممکن است از دست بدهد که توسط ابزار استاپ لاس تعیین می‌شود و ریوارد، سود تعیین شده توسط معامله‌گر است که با حد سود تعیین می‌شود.

برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد معاملات ارز‌های دیجیتال خود، باید در ابتدا قیمت ورودی پایه خود را مشخص کنید. قیمت ورودی، رقمی ارز دیجیتال در لحظه‌ای است که وارد معامله می‌شوید. به عنوان مثال، شما در قیمت 50 هزار دلار بیت کوین به معامله وارد می‌شوید و قیمت ورودی شما 50 هزار دلار تعیین می‌شود.

سپس باید ریسک معامله محاسبه شود، ریسک در نسبت ریسک به ریوارد، حداکثر ضرری است که می‌توانید در معامله آن را تحمل کنید. در نهایت نیز ریوارد را مشخص می‌کنید که سودی است که در نظر دارید تا از معامله بدست‌آورید.

با داشتن این داده‌ها، می‌توانیم نسبت ریسک به ریوارد را با تقسیم ریسک بر ریوارد بدست‌آوریم. فرمول این محاسبه همان طور که در سایت wallstreetmojo.هم گفته شده، به شکل زیر است:

(قیمت ورودی استاپ لاس) تقسیم بر (حد سود قیمت ورودی) = نسبت ریسک به ریوارد (R/R)

برای درک بهتر، به مثال زیر توجه داشته باشید که در آن، نسبت ریسک به ریوارد یک معامله بیت کوین را محاسبه می‌کنیم:

قیمت ورودی: 50,000 دلار

استاپ لاس (حداکثر ضرر احتمالی): 48,000 دلار

حد سود (حداکثر سود احتمالی): 54,000 دلار

    0.5 = 4,000 / 2,000 = (50,000 – 54,000) / (48,000 – 50,000)

بنابراین، این معامله دارای نسبت ریسک به ریوارد 0.5 است که خوب است، زیرا سرمایه‌گذاران معمولاً برای اینکه معاملات خود را سودآور نگه دارند، در معاملاتی شرکت می‌کنند که نسبت ریسک به ریوارد آن‌ها بین 0.3 تا 0.5 باشد.

محاسبه نسبت ریسک به ریوارد بیت کوین

چنین محاسباتی را می‌توان برای تمام ارز‌های دیجیتال بازار محاسبه کرد. به عنوان مثال، یک معامله دیگر را برای اتریوم در ادامه مثال می‌زنیم:

قیمت ورودی: 2,800 دلار

استاپ لاس (حداکثر ضرر احتمالی): 2,600 دلار

حد سود (حداکثر سود احتمالی): 3,400 دلار

(2,800 2,600) / (3,400 2,800) = 200 / 600 = 0.3 R/R

با توجه به اینکه نسبت ریسک به ریوارد این معامله 0.3 محاسبه می‌شود، این معامله می‌تواند گزینه مناسبی برای تریدر باشد.

نسبت ریسک به ریوارد می‌تواند عددهای مختلفی را نشان دهد که هرکدام شرایط مختلفی را نشان می‌دهند. به مثال زیر برای اتریوم توجه کنید:

قیمت ورودی: 2,800 دلار

استاپ لاس (حداکثر ضرر احتمالی): 2,600 دلار

حد سود (حداکثر سود احتمالی): 3,000 دلار

(2,800 2,600) / (3,000 2,800) = 200 / 200 = 1 R/R

در این شرایط، سرمایه‌گذار بازده کمتری را به عنوان هدف خود در نظر گرفته است که در نتیجه نسبت ریسک به ریوارد برابر شده است. بنابراین این معامله ریسک کمتری نسبت به ریسک به ریوارد 0.3 دارد زیرا برداشت سود در 3000 دلار تعیین شده است و احتمال اینکه اتریوم به آن برسد بیشتر از 3400 دلار است. با این حال، بازده نهایی این معامله نیز کاهش پیدا کرده است.

به طور کلی در زمان محاسبه نسبت ریسک به ریوارد، با 3 سناریو مواجه خواهید شد؛ به جدول ریسک به ریوارد که در ادامه آورده شده است دقت کنید:

ریسک بالاتر از ریوارد

R/R= 1+

ریوارد بالاتر از ریسک

R/R= 1-

ریسک و ریوارد برابر

R/R= 1

 بنابراین اگر نسبت R/R شما در یک معامله بیشتر از 1 محاسبه شد، در آن معامله ضرر بیشتری نسبت به سود وجود دارد. اگر R/R کمتر از 1 باشد، در آن معامله سود بیشتری نسبت به ضرر وجود دارد. در نهایت اگر R/R برابر باشد، در آن معامله میزان سود و ضرر یکسان است.

با توجه به اینکه در هر سه صورت احتمال شکست معاملات وجود دارد، سرمایه‌گذاران معمولاً تنها به معاملاتی وارد می‌شوند که میزان سود بدست آمده در شرایط صعودی بیش از میزان ضرر ایجاد شده در شرایط نزولی باشد تا در صورت شکست معاملات قبلی، در معاملات بعدی ضرر‌ها جبران شوند. بنابراین در صورتی که نسبت ریسک به ریوارد برابر (1) یا بیشتر باشد، آن معامله گزینه مناسبی برای تریدر نخواهد بود.

هم اکنون در بازار اندیکاتور محاسبه ریسک به ریوارد متنوعی عرضه شده است که می‌توانید از آن‌ها در معاملات و چارت‌های خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

در حالی که اندازه‌گیری و استفاده از نسبت ریسک به ریوارد به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در بازار بگیرند، اما لازم به ذکر است که نسبت ریسک به ریوارد همیشه منجر به سودآوری نمی‌شود و حتی در برخی شرایط معاملاتی که بازده بسیار بیشتری نسبت به ریسک خود دارند، موفق نمی‌شوند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری به کمک نسبت ریسک به ریوارد نیز ممکن است همچنان شکست بخورد.

اما این به معنی بی‌فایده بودن اندازه‌گیری نسبت ریسک به ریوارد نیست. زیرا در بازار‌های مالی پرنوسان مانند ارز‌های دیجیتال هیچ فرمول و جدول کامل و جادویی وجود ندارد که موفقیت سرمایه‌گذاری شما را تضمین کند. با این حال، شما می‌توانید با استفاده از روش‌های سرمایه‌گذاری مختلف و ابزار‌هایی مانند نسبت ریسک به ریوارد، احتمال کسب سود و موفقیت خود را در معاملات افزایش دهید.

فراموش نکنید که برای موفقیت در بازار ارز‌های دیجیتال نیازی نیست تا تمام معاملات شما موفق شوند، بلکه کافی است تا بیش از چیزی که ضرر می‌کنید، سود داشته باشید. موضوعی که نسبت ریسک به ریوارد در آن کاربرد دارد.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location