سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

آموزش اندیکاتور پارابولیک سار: اندیکاتور پارابولیک سار چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری گمان می‌برند که تحلیلگران و سرمایه‌گذاران مطرح بازار از ابزارهای مخصوص و ترفندهای خیلی خاصی برای تحلیل بازار و پیش‌بینی روندها استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال راز پوشیده‌ای ندارند و از همان ابزارهایی استفاده می‌کنند که در تمامی بازارهای مالی وجود دارند. اندیکاتور پارابولیک سار یکی از همان ابزارهای مورداستفاده تحلیلگران است که در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال کاربرد دارد و از آن برای شناسایی روند قیمت و دنبال کردن آن استفاده می‌کنند.

در این مقاله‌ خواهید خواند:

  • مقدمه‌ای بر اندیکاتور پارابولیک سار و کاربردهای آن
  • نحوه محاسبه اندیکاتور پارابولیک سار
  • آموزش تفسیر و استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار
  • استراتژی‌های معاملاتی با اندیکاتور پارابولیک سار
  • راه‌اندازی و تنظیم اندیکاتور پارابولیک سار در سایت تریدینگ ویو
  • سؤالات متداول

مقدمه‌ای بر اندیکاتور پارابولیک سار و کاربردهای آن

اندیکاتور یکی از ابزارهای کاربردی در حوزه تحلیل تکنیکال به شمار می‌آیند که این ابزارهای تحلیلی به‌طورکلی به دودسته‌ی اندیکاتورهای پیشرو و پس‌رو تقسیم می‌شوند که اندیکاتور پارابولیک سار در دسته دوم قرار دارد. این نوع از اندیکاتورها معمولاً برای محاسبه‌ی تأثیر نزولی یا صعودی بودن روند قیمتی یک دارایی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اندیکاتور پارابولیک سار اولین بار توسط فردی به نام ولز وایلدر (Welles Wilder) ابداع شد که دیگر اندیکاتورهای مطرح این حوزه مانند شاخص میانگین حرکت جهت‌دار و قدرت نسبی از جمله ابداعات اوست.

از این اندیکاتور برای تعقیب قیمت در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و در نمودار قیمتی به شکل نقطه‌هایی که قیمت را در بالا و پایین نمودار دنبال می‌کنند نمایش داده می‌شود. زمانی که روند یک دارایی دیجیتال صعودی شود، این اندیکاتور قیمت را مانند حد ضرر متحرک تعقیب خواهد کرد. در چنین شرایطی تا لحظه‌ای که روند قیمت در حالت صعودی باشد، حد ضرر نیز به طور مداوم و پیوسته، هم‌جهت با مسیر قیمت حرکت می‌کند. به‌بیان‌دیگر می‌توان این‌گونه گفت که در یک‌روند صعودی، هرگز شاهد کاهش اندیکاتور پارابولیک سار نخواهیم بود.

اندیکاتور پارابولیک سار ممکن است اندیکاتوری سخت و پیچیده‌ای به نظر برسد، اما تفسیر و استفاده از آن بسیار آسان است. اندیکاتور پارابولیک سار جزو آن دسته از شاخص‌هایی است که در بازارهای پر نوسان کاربرد بیشتری دارد. همچنین در بازارهای خنثی یا نوسان‌های کوتاه‌مدت، احتمال بروز خطا در آن بیشتر است. به همین دلیل است که تریدرهای نوسانی از این ابزار استفاده زیادی می‌کنند. از جمله کاربردهای اندیکاتور پارابولیک سار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        شناسایی روند و نقاط بازگشت آن: قرار گرفتن نقطه‌چین‌ها در بالای نمودار قیمتی به معنای نزولی بودن و قرار گرفتن آن‌ها در پایین نمودار قیمتی به معنای صعودی بودن روند قیمتی آن دارایی است. زمانی که این اندیکاتور در جهت مخالف قیمت حرکت کند می‌توانید متوجه ایجاد شدن یک سیگنال ارز دیجیتال جدید خرید یا فروش شوید. به طور ساده‌تر، با تغییر حرکت نقطه‌چین‌ها از بالای نمودار به پایین آن سیگنال خرید و برعکس آن سیگنال فروش به وجود می‌آید.

·        سطوح حمایت و مقاومت پویا: اندیکاتور پارابولیک سار یکی از ابزارهای خوب در تشخیص سطوح حمایت و مقاومت به حساب می‌آید. تفسیر اندیکاتور در این قسمت نیاز به انجام عملیات پیچیده‌ای ندارد. کافی است نقطه‌چین‌های آن را دنبال کنید. اگر این نقطه‌چین‌ها در بالای نمودار قیمتی قرار بگیرند، نقش مقاومتی و اگر در پایین نمودار قرار داشته بگیرند نقش حمایتی خواهند داشت.

·        تعیین حد ضرر: برای تعیین حد سود و ضرر ابزارهای پرکاربرد بسیاری وجود دارند، اما این امر با اندیکاتور پارابولیک سار نیز ممکن است. فرض کنید که نقاط پارابولیک سار زیر نمودار قیمتی قرار گرفته‌اند و روند صعودی است، در این شرایط می‌توانید اولین نقطه‌ای که در زیر نمودار قرار گرفته است را به عنوان حد ضرر تعیین کنید.

·        شناسایی سیگنال بازگشتی توسط همگرایی: زمانی که اندیکاتور پارابولیک سار و نمودار قیمتی به سمت یکدیگر حرکت ‌کنند و به نوعی همگرا ‌شوند، این همگرایی را می‌توان به عنوان نشانه‌ای از احتمال شکسته شدن اندیکاتور و بازگشت روند قیمتی تلقی کرد. در شرایطی که نقطه‌چین‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند، این احتمال افزایش می‌یابد.

نحوه محاسبه اندیکاتور پارابولیک سار

محاسبات داده‌های اندیکاتور پارابولیک سار می‌تواند کمی پیچیده باشد، اما غیرقابل انجام نیست. پیش از ارائه فرمول‌های محاسباتی و توضیح آن‌ها لازم است بدانید که در نرم‌افزارهای معاملاتی، این محاسبات به طور خودکار انجام می‌شوند و شما کافی است که صرفاً به تحلیل اندیکاتور آگاهی لازم را داشته باشید. بااین‌حال، به‌طورکلی برای محاسبه این اندیکاتور در دو شرایط مختلف صعودی بودن و نزولی بودن دو فرمول مجزا وجود دارد که به شرح زیر هستند:

·        نحوه محاسبه برای روند صعودی: EP) PSAR = AF اندیکاتور سار قبلی) + اندیکاتور سار قبلی

·        نحوه محاسبه برای روند نزولی: PSAR = اندیکاتور سار قبلی [ AF (اندیکاتور سار قبلی EP)]

در این فرمول‌ها دو عبارت EP و AF وجود دارد که هر کدام به تنهایی پارامتر مجزایی هستند: (عبارت PSAR همان اسم اندیکاتور پارابولیک سار است)

·        عبارت AF همان عامل شتاب است که به طور پیش‌فرض از ۰٫۰۲ تا 0.2 امکان تغییر دارد.

·        عبارت EP یا آخرین نقطه در یک‌روند

آموزش تفسیر و استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار

در مقاله بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال هم گفتیم که تحلیل تکنیکال درباره یک ارز دیجیتال به فرد معامله‌گر کمک می‌کند تا نسبت به سطوح حمایت و مقاومت آن دارایی موردنظر دید بهتری داشته باشد و در نهایت تصمیم بهتری بگیرد. حال این نتیجه ممکن است با بررسی رفتار قیمت آن دارایی در گذشته و در برخی مواقع نیز ممکن است با پیش‌بینی قیمت آن در آینده به دست بیاید. در تنظیم و استفاده‌ از اندیکاتور پارابولیک سار دو متغیر مهم وجود دارد:

·        گام

·        گام بیشینه

زمانی که آقای وایلدر این اندیکاتور را طراحی کرد، برای این دو پارامتر مقادیر مناسبی پیشنهاد داد. این مقادیر به ترتیب ۰٫۰۲ و 2/0 بود. اکنون در اکثر نرم‌افزارهای معاملاتی، هنگام تنظیم اندیکاتور پارابولیک سار، دو پارامتر گام و گام بیشینه به طور پیش‌فرض روی همین اعداد قرار دارند. حال اگر در شرایطی باشید که قصد افزایش حساسیت اندیکاتور را داشته باشید، می‌توانید مقدار گام را کاهش دهید. برای مثال مقدار آن را از ۰٫۰۲ به ۰٫۰۱ تغییر دهید. اعمال این تغییر باعث می‌شود تا نقطه‌چین‌های تشکیل‌دهنده اندیکاتور با فاصله کمتری روی نمودار قرار بگیرند و اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار دهند.

خواندن و تفسیر این اندیکاتور چندان دشوار نیست، صرفاً کافی است که نقطه‌چین‌ها را دنبال کنید و بر اساس آن حد ضرر، سیگنال‌‌های خریدوفروش و سطوح حمایت و مقاومت را پیدا کنید. برای مثال برای شناسایی روند و نقاط بازگشت آن کافی است نقطه‌چین‌ها را دنبال کنید. قرار گرفتن نقطه‌چین‌ها در بالای نمودار قیمتی به معنای نزولی بودن و قرار گرفتن آن‌ها در پایین نمودار قیمتی به معنای صعودی بودن روند قیمتی آن دارایی است. زمانی که این اندیکاتور در جهت مخالف قیمت حرکت کند می‌توانید متوجه ایجاد شدن یک سیگنال جدید خرید یا فروش شوید.

استراتژی‌های معاملاتی با اندیکاتور پارابولیک سار

تشخیص سیگنال‌های خریدوفروش یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین استراتژی‌های معاملاتی است که با این اندیکاتور قابل‌تشخیص است. زمانی که از ایجاد اولین نقطه اندیکاتور در زیر نمودار قیمتی گذشت، شما باید از آخرین نقطه روند نزولی اندیکاتور یک خط افقی رسم کنید. زمانی که نمودار قیمت این خط افقی را قطع کند، دقیقاً جایی است که شما باید وارد موقعیت خرید شوید و سود مطلوبی کسب کنید.

استراتژی معاملاتی دیگری که با اندیکاتور پارابولیک سار قابل‌اجرا است، سیگنال فروش است که تقریباً شبیه سیگنال خرید است. زمانی که نقطه‌چین‌های اندیکاتور از زیر نمودار به بالای آن حرکت کنند، باید از آخرین نقطه‌ای که در زیر نمودار باقی‌مانده است یک خط افقی رسم کنید. محل تقاطع نمودار قیمت با این خط افقی، جایی است که باید وارد موقعیت فروش شوید تا از ضرر بیش‌ازحد خود جلوگیری کنید.

راه‌اندازی و تنظیم اندیکاتور پارابولیک سار در سایت تریدینگ ویو

برای این کار باید به سایت تریدینگ ویو مراجعه کنید و پس از باز کردن صفحه معاملاتی آن، روی Indicators که در بالای چارت قرار گرفته است کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شوید کافی است که در قسمت جستجو عبارت SAR را وارد کنید. پس‌ازآن شما باید در قسمت شاخص‌های یافت شده شاخص Parabolic SAR را انتخاب کنید.

پس ‌از انتخاب اندیکاتور SAR، خواهید دید که نمودار این شاخص بر روی چارت قیمتی برای شما فعال‌شده که خط آن به شکل زیر مشخص شده است. با بردن نشانگر موس روی اندیکاتور که به‌اختصار در اول آن DMI نوشته شده، گزینه چرخ‌دنده که در واقع تنظیمات (Settings) ما است، نمایش داده می‌شود. می‌توانید تنظیمات این شاخص را از حالت پیش‌فرض به حالت‌های دلخواه تغییر دهید. زمانی که وارد بخش تنظیمات اندیکاتور حجم تعادلی می‌شوید با دو بخش Input و Style روبه‌رو خواهید شد.

در قسمت Input شما می‌توانید تغییرات زیر را اعمال کنید:

  • در این قسمت شما می‌توانید میزان گام‌ و گام بیشینه را مشخص کنید که به طور پیش‌فرض بر روی 0.02 قرار گرفته‌اند.

و در قسمت Styles می‌توانید تغییرات زیر را اعمال کنید:

  • در این قسمت شما می‌تواند رنگ خط پارابولیک سار را تغییر دهید که به طور پیش‌فرض به رنگ آبی است.

جمع‌بندی

این اندیکاتور یکی از چندین ابزار کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال است که به تحلیلگران و معامله‌گران بازار کمک می‌کند تا فعالیت‌های پرسودتری داشته باشند. معامله‌گران در این بازار می‌توانند از این اندیکاتور و ترکیب آن با اندیکاتورهای دیگر استفاده کنند تا تحلیل درستی از ارز دیجیتال موردنظر خود داشته باشند. در این صورت است که معامله‌گران می‌توانند بهترین موقعیت‌ها برای خریدوفروش رمز ارزهای مختلف را پیدا و برای سرمایه‌گذاری حساب شده در آن‌‌ها اقدام ‌کنند.

سؤالات متداول:

از چه اندیکاتورهایی در کنار پارابولیک سار استفاده کنم؟

اندیکاتور پارابولیک سار قابلیت ترکیب با اندیکاتور مکدی (MACD)، اندیکاتور میانگین متحرک (MA) و اندیکاتور ADX را دارد. تفسیر و کاربرد هر کدام از این ترکیبات متفاوت است؛ اما همه آن‌ها در راستای کمک کردن به معامله‌گران و تحلیلگران فعالیت می‌کنند.

محدودیت‌های اندیکاتور پارابولیک سار چیست؟

اندیکاتور پارابولیک سار جزو آن دسته از اندیکاتورهایی است که در بازارهای پر نوسان کاربرد بیشتری دارد و در بازارهای خنثی یا نوسان‌های کوتاه‌مدت، احتمال بروز خطا در آن بیشتر است.

آیا از شاخص پارابولیک سار می‌توان به تنهایی استفاده کرد؟

بله اما بهتر است که در کنار این اندیکاتور از سایر اندیکاتورها استفاده شود تا داده‌های خریدوفروش دقیق‌تری به دست بیایند.

سوالات متداول

از چه اندیکاتورهایی در کنار پارابولیک سار استفاده کنم؟

اندیکاتور پارابولیک سار قابلیت ترکیب با اندیکاتورهای مکدی (MACD)، میانگین متحرک (MA) و ADX را دارد. تفسیر و کاربرد هر کدام از این ترکیبات متفاوت است؛ اما همه آن‌ها در راستای کمک کردن به معامله‌گران و تحلیلگران فعالیت می‌کنند.

محدودیت‌های اندیکاتور پارابولیک سار چیست؟

اندیکاتور پارابولیک سار جزو آن دسته از اندیکاتورهایی است که در بازارهای پر نوسان کاربرد بیشتری دارد و در بازارهای خنثی یا نوسان‌های کوتاه‌مدت، احتمال بروز خطا در آن بیشتر است.

آیا از شاخص پارابولیک سار می‌توان به تنهایی استفاده کرد؟

بله اما بهتر است که در کنار این اندیکاتور از سایر اندیکاتورها استفاده شود تا داده‌های خریدوفروش دقیق‌تری به دست بیایند.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version