سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

ترید چیست و تریدر کیست؟

ترید ارز دیجیتال چیست و به چه معناست؟

ترید (Trade) یکی از اصلاحات پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال است که معنی تحت‌اللفظی آن تجارت و یا خریدوفروش است. ترید ارز دیجیتال به معنای اتخاذ یک موقعیت مالی در جهت قیمت ارزهای دیجیتال منحصربه‌فرد در برابر دلار یا ارزهای دیجیتال دیگر است؛ اما مفهوم و معنی ترید فراتر از معنی لغوی آن است. برای درک بهتر بازار ارزهای دیجیتال، درک مفهوم ترید و اینکه تریدر کیست، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین ترید کردن در بازار ارزهای دیجیتال روش‌های متفاوتی دارد، اما اجازه دهید در ابتدا، به اینکه معنی واقعی ترید چیست بپردازیم.

ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، به این معنی که توسط یک مقام مرکزی مانند دولت‌ها، بانک‌ها و یا مؤسسات مالی اداره نمی‌شود. در عوض، معاملات در یک شبکه همتا به همتا صورت می‌گیرند و تراکنش‌ها با استفاده از فناوری بلاک‌چین در دفتر سفارش عمومی ثبت می‌شوند.

ترید در بازار ارزهای دیجیتال، از طریق سی‌اف‌دی‌ها (CFD) یا همان قرارداد مابه‌التفاوت (Contract for difference) صورت می‌گیرند که روشی بسیار محبوب برای ترید ارز دیجیتال است، زیرا امکان انعطاف‌پذیری بیشتر، استفاده از اهرم قیمتی و توانایی اتخاذ موقعیت‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌ و همچنین بلند‌مدت را برای تریدر، فراهم می‌کند. در این مقاله از سرمایکس، می‌خواهیم به اینکه تریدر کیست و ترید کردن چیست نیز بپردازیم. همچنین قصد داریم تا راه و روش‌های ترید کردن را معرفی و تحلیل کنیم.

ترید کردن در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

همان‌طور که گفته شد، سرمایه‌گذاری بر روی حرکات قیمتی ارزهای دیجیتال از طریق سی‌اف‌دی یا خریدوفروش توکن‌های مطرح بازار از طریق یک صرافی، به عنوان ترید ارز دیجیتال شناخته می‌شود. معاملات سی‌اف‌دی نوعی مشتق مالی است که به شما این امکان را می‌دهد تا بدون لزوم استفاده از ارزهای رایج نقدی، روی بیت کوین (BTC) سرمایه‌گذاری کنید. خرید یک رمزارز در دو حالت بلند‌مدت یا کوتاه‌مدت را شما به عنوان تریدر تعیین می‌کنید، اما فراموش نکنید که به محض سرمایه‌گذاری، شما در معرض سود و زیان بازار قرار می‌گیرید.

گزینه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری برای کاهش ریسک یا حتی افزایش آن وجود دارد که در مقالات دیگری به آن‌ها پرداخته شده است. با این حال، قبل از اینکه به ترید کردن در بازار ارزهای دیجیتال فکر کنید، بهتر است که به درک جامعی از ابزارها، دارایی‌ها و فناوری‌های درگیر در آن برسید. ارز دیجیتال بیت‌کوین، خاکی است که هزاران ارز دیجیتال دیگر از درون آن رشد کرده‌اند. بیت‌کوین اولین بار در سال 2009 میلادی به عنوان اولین دارایی ارز دیجیتال راه‌اندازی شد و همچنان بزرگ‌ترین رمزارز از نظر ارزش بازار است.

به طور کلی، در طول سال‌ها، یک صنعت کامل از سایر دارایی‌های دیجیتالی به وجود آمده است که برای کسب سود قابل ترید کردن هستند. در بازار ارزهای دیجیتال، تمام رمزارزهایی که بیت‌کوین نیستند، به عنوان آلت‌کوین شناخته می‌شوند که بزرگ‌ترین آن‌ها اتریوم (ETH) است. فارغ از تمام موارد گفته شده، ترید کردن در بازار ارزهای دیجیتال راه و روش‌هایی دارد که به شرح زیر است:

1.      ترید ارز دیجیتال به صورت روزانه

2.     ترید ارز دیجیتال به صورت نوسانی

3.    ترید ارز دیجیتال به صورت موقعیت گیری

4.     ترید ارز دیجیتال به صورت لحظه‌ای

ترید ارز دیجیتال به صورت روزانه (Day Trading)

ترید روزانه که به عنوان ترید میان‌روزی (Intraday Trading) نیز شناخته می‌شود، به خریدوفروش ارز دیجیتال با ورود به بازار و بستن معاملات در همان روز اطلاق داده می‌شود. ترید روزانه ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های رایج در میان تریدرها است که به نوعی مزیت خوبی برای آن‌ها محسوب می‌شود، زیرا انعطاف‌پذیری بیشتری در معاملات رمزارز دارند.

در ترید روزانه ارز دیجیتال، یک تریدر معامله روزانه خودش را با تکیه بر تحلیل‌های تکنیکال جلو می‌برد و بر اساس آن‌ها ارز دیجیتال موردنظرش را انتخاب می‌کند. سود در ترید روزانه می‌تواند حداقل باشد و به همین دلیل است که تریدرها اغلب در طول روز چندین بازار و یا طیف وسیعی از دارایی‌ها را معامله می‌کنند. تریدرهای حرفه‌ای روزانه، از حد ضرر و مقیاس ورود و خروج موقعیت‌ها استفاده می‌کنند تا ریسک و ضررهای احتمالی را به حداقل برسانند.

مزایای ترید ارز دیجیتال به صورت روزانه:

·        سرعت به سود رسیدن بالا است

·        مدیریت ریسک بهتر است

معایب ترید ارز دیجیتال به صورت روزانه:

·        می‌تواند منجر به اعتیاد و وسواس شود

·        تریدر ممکن است با سرعت بیشتری پول خود را از دست بدهد

·        اجرای برنامه‌ها و استراتژی‌های مختلف در طول یک روز می‌تواند دشوار باشد

·        به دلیل محدودیت زمانی، می‌تواند استرس زیادی به همراه داشته باشد

ترید ارز دیجیتال به صورت نوسان گیری (Swing Trading)

ترید ارز دیجیتال به صورت نوسانی یا به عبارتی نوسان گیری ارز دیجیتال، مستلزم حفظ موقعیت‌های سرمایه‌گذاری برای بیش از یک روز است. این روش سرمایه‌گذاری ممکن است چند روز و یا چند هفته طول بکشد. تریدرها از این ‌روش ترید کردن برای سود بردن از تغییرات قیمتی و نوسانات بازار در بازه‌های زمانی کوتاه و متوسط استفاده می‌کنند.

تریدرهای نوسانی بیشتر بر روی نمودارهای قیمتی روزانه و یک‌ساعته ارزهای دیجیتال تمرکز می‌کنند، زیرا از نظر آن‌ها، بازه‌های زمانی کوچک‌تر برای رسیدن به بهترین سود ممکن، بهترین انتخاب است. البته لازم به ذکر است که آن‌ها نمودارهای 4 تا 24 ساعته را نیز برای بررسی روند قیمتی انتخاب می‌کنند، اما ترجیح آن‌ها بازه‌های زمانی کوتاه‌تر است. شما می توانید آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال را نیز در سایت سرمایکس مطالعه کنید.

مزایای ترید ارز دیجیتال به صورت نوسانی

·        مسلط شدن بر آن راحت‌تر از ترید روزانه است

·        در صورت اتخاذ تصمیمات بلند‌مدت و حساب شده، ریسک آن کمتر است

·        به نسبت ترید روزانه، به زمان کمتری برای مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز دارد

·        به اندازه‌ی ترید به صورت روزانه، استرس‌زا نیست

معایب ترید ارز دیجیتال به صورت نوسانی

·        نیازمند آمادگی بالا و تحقیقات بسیار است

·        علاقه‌مندی به یک موقعیت و یا رمزارز می‌تواند منجر به وابستگی احساسی تریدر شود

·        به نظم و اراده بالایی برای حفظ موقعیت نیاز دارد

ترید ارز دیجیتال به صورت موقعیت گیری (Position Trading)

ترید ارز دیجیتال به صورت موقعیت گیری یک استراتژی تجاری بلندمدت محسوب می‌شود که تریدر را ملزم می‌کند تا ارزهای دیجیتال را خریداری کرده و برای دوره‌های طولانی بین یک تا شش ماه در کیف پول ارز دیجیتال خود، نگهداری کنند. هدف از ترید به صورت موقعیت گیری، حفظ دارایی‌ها تا زمانی است که ارزش آن دارایی به میزان قابل‌توجهی بالا رفته است و می‌تواند برای تریدر سود دِه باشد.

ترید ارز دیجیتال به صورت موقعیت گیری، ساده‌ترین، ایده آل‌ترین و بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال برای مبتدیان در بازار ارزهای دیجیتال است. یک تریدر در این روش، خودش را درگیر نوسانات لحظه‌ای و سودهای روزانه نمی‌کند و دارایی‌اش را برای فروش در آینده حفظ می‌کند. در این روش، مهم نیست که ارزش یک دارایی کاهش داشته است یا افزایش، سرمایه‌گذار در نهایت به سود خواهد رسید.

مزایای ترید ارز دیجیتال به صورت موقعیت گیری

·        اشتباهات کوچک تریدر می‌تواند با گذر زمان برطرف شود

·        فراگیری آن ساده‌تر است

·        به اندازه ترید به صورت نوسانی و روزانه، استرس‌زا نیست

·        تریدر می‌تواند با سرمایه‌گذاری کوچک شروع کند و در دراز‌مدت بر مقدار آن بیفزاید

·        روندهای قیمتی بازار قابل پیش‌بینی‌ هستند

·        وقت بسیار کمتری از تریدر می‌گیرد

معایب ترید ارز دیجیتال به صورت موقعیت گیری

·        با اتخاذ پول به یک موقعیت خاص، پول کمتری برای فرصت‌های دیگر وجود خواهد داشت

·        به واسطه ماهیت نوسانی بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری دراز‌مدت می‌تواند ریسک‌پذیر باشد

·        امکان رسیدن به سود در کوتاه‌مدت وجود ندارد

ترید ارز دیجیتال به صورت لحظه‌ای (Scalping)

ترید ارز دیجیتال به صورت لحظه‌ای یا اسکالپینگ، در مورد انجام معاملات سریع و پشت سر هم در یک بازه زمانی مشخص است. هدف از این سبک ترید، کسب سود ثابت در بازه‌های زمانی کوتاه‌ است. یک تریدر ارز دیجیتال به صورت لحظه‌ای، تلاش می‌کند تا از نوسانات رمزارزها نهایت استفاده را ببرد. تریدرها اغلب در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه وارد یک موقعیت و سپس از آن خارج می‌شوند.

یک تریدر لحظه‌ای با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال، حرکت‌های قیمتی رمزارز موردنظر را پیش‌بینی و به کمک آن در لحظه خریدوفروش می‌کند. با توجه به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر در این سبک از ترید کردن ارز دیجیتال، سود بسیار اندک است، اما لازم به ذکر است که سود مکرر تریدرهای لحظه‌ای که ممکن است اندک به نظر برسد، در پایان معامله به عنوان یک چرخش قابل‌توجه برای تریدر عمل می‌کند.

مزایای ترید ارز دیجیتال به صورت موقعیت گیری

·        پول کمتری در این روش سرمایه‌گذاری صرف می‌شود

·        به واسطه پایین بودن حجم معاملات، ریسک اندک است

·        دستیابی به اهداف آسان‌تر است

·        تریدر نیازی به صرف ساعت‌ها تحقیق و برنامه‌ریزی ندارد

معایب ترید ارز دیجیتال به صورت موقعیت گیری

·        به واسطه خرید ارزهای دیجیتال متعدد در این روش، کارمزد معاملاتی بالا است

·        زمان بیشتری باید صرف مدیریت فعالانه معاملات شود چرا که سود حداقل است

·        این روش به میزان قابل‌توجهی می‌تواند استرس‌زا باشد

·        تنها در ساعت‌های به خصوصی امکان ترید در لحظه وجود دارد

تفاوت سرمایه‌گذاری و ترید چیست؟

با وجود اینکه هدف نهایی هر دو روش سرمایه‌گذاری و ترید ارمغان آوردن سود برای معامله‌کننده است، اما واقعیت این است که مسیری که در رسیدن به کسب سود در این دو روش طی می‌شود، متفاوت با دیگری است. سرمایه‌گذار به دنبال کسب سود در مدت‌زمان طولانی است و به همین دلیل مقدار بالایی برای خرید ارز دیجیتال موردنظرش در نظر می‌گیرید. تریدر بر خلاف سرمایه‌گذار به دنبال استفاده از نوسان‌های قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال است و به همین دلیل در موقعیت‌های خریدوفروش زیادی ورود می‌کند، اما با کسب سود اندک از آن‌ها خارج می‌شود.

سرمایه‌گذاری چون باهدف بلندمدت یک‌ساله و یا چندساله انجام می‌گیرد از ریسک پایینی برخوردار است، اما تریدرها معاملات پر ریسک و کوتاه‌مدت زیادی را با هدف کسب سود بالا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند که این می‌تواند در عین احتمال کسب سود بالا، بسیار خطرناک و پر ریسک باشد. معاملات تریدرها معمولاً چندروزه یا حتی چندساعته است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله های چگونه در ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم و چگونه یک تریدر موفق شویم مراجعه کنید.

ترید ارز دیجیتال چه مزایا و معایبی دارد؟

ترید ارز دیجیتال، به عنوان یک فعالیت سرمایه‌گذاری محبوب، مزایای بسیاری دارد که افراد را به آن جذب می‌کند. مزایای ترید که بسیاری را به فعالیت به عنوان تریدر در بازار ارزهای دیجیتال جذب کرده به شرح زیر است:

·        پتانسیل سود بالا: ترید ارزهای دیجیتال پتانسیل سود بسیار بالا در زمان کوتاهی را دارد که به همین دلیل به بزرگ‌ترین مزیت و جذابیت معامله‌ی رمزارز در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

·        دسترسی آسان: برای ترید ارز دیجیتال صرفاً به ثبت‌نام در یک صرافی معتبر و دسترسی به اینترنت خوب نیاز است و این دسترسی آسان باعث شده است که بسیاری به سمت ترید ارز دیجیتال کشیده شوند.

·        نوسانات بازار: بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات قوی است که این موضوع فرصت‌های سوددهی بسیاری را برای تریدرهای ارز دیجیتال فراهم کرده است.

·        کم‌هزینه: در ترید ارز دیجیتال نیاز به در اختیار داشتن سرمایه‌ی کلان نیست و با پول اندک نیز می‌توانید به ترید ارز دیجیتال بپردازید.

از طرفی دیگر، ترید ارز دیجیتال دارای یکسری معایب قابل‌توجه است که هر تریدر ارز دیجیتالی باید از آن‌ها آگاهی داشته باشد. معایب ترید ارز دیجیتال به شرح زیر هستند:

·        ریسک بالا: بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات قیمتی بالایی که دارد، بسیار پر ریسک است و می‌تواند ضررهای سنگینی را به معامله‌گر تحمیل کند.

·        فناوری و امنیت: بازار ارزهای دیجیتال مبتنی به فناوری نسبتاً نوظهور بلاک‌چین است که این می‌تواند سبب یکسری حفره‌های امنیتی شود چرا که هکرها به دلیل پرسود بودن این بازار، روزانه در تلاش برای پیدا کردن حفره‌های امنیتی و سو استفاده از آن هستند.

تریدر کیست و یک تریدر خوب چه شاخص‌هایی دارد؟

تریدر یا معامله‌گر، فردی است که در بازار مالی برای خود یا به نمایندگی از شخص یا موسسه دیگری به خریدوفروش دارایی‌های مالی می‌پردازد که هدفش کسب سود از معاملات است. تریدر در واقع همان سرمایه‌گذار است، اما در بازار ارزهای دیجیتال تفاوتی بین این دو وجود دارد. سرمایه‌گذار عموماً به کسی اطلاق داده می‌شود که قصد سرمایه‌گذاری بلند‌مدت دارد و تریدر به کسی گفته می‌شود که می‌خواهد خریدوفروش روزانه و کوتاه‌مدت انجام دهد. تریدر نیز به کسی گفته می‌شود که به طور مداوم مشغول تحلیل شرایط بازار است و در موقعیت‌های خریدوفروش گوناگون شرکت می‌کند و معمولاً در همان روز معامله را با کسب سود اندک می‌بندد.

یک تریدر برای اینکه یک تریدر خوب باشد، باید سعی کند اخبار بروز مرتبط به ارزهای دیجیتال را دنبال کند، آموزش اندکی ببیند، روش‌های تحلیل تکنیکال را فرا بگیرد و اطلاعات ساده پیرامون این فضا را بداند تا بتواند تا حدودی روندهای بازار را درک کند و خرید حساب شده‌ای داشته باشد. با این حال، لازم به ذکر است که اگرچه این آموزش‌ها می‌توانند به درک اشخاص بازار کمک کنند، اما هرگز نمی‌توانند به‌خودی‌خود آن‌ها را به تریدر موفقی تبدیل کنند.

جمع‌بندی

همان‌طور که بارها در مقالات متعدد ذکر کرده‌ایم، بازار ارزهای دیجیتال بازار پر ریسکی است و می‌تواند برای افراد مبتدی و ناآشنا به اصول سرمایه‌گذاری، خطرناک باشد. تریدر خوب کسی است که قبل از اتخاذ هر یک از روش‌های معاملاتی گفته شده، تحقیقات خودش را انجام داده باشد و بر اساس آن‌ها تصمیم بگیرد. اگر می‌خواهید که یک تریدر خوب باشید، باید خودتان تحقیق و تحلیل کنید و بهترین روشی که مناسبتان است را برگزینید. همچنین اگر تازه کار هستید می توانید از سایت هایی که دموی آزمایشی دارند مانند tradingview استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال استرس‌زا است و ممکن است متحمل ضررهای زیادی شوید. ازاین‌رو، یک تریدر خوب نباید بر اساس حرف‌های دوستان و آشنایان خودش که دانشی در زمینه سرمایه‌گذاری اصولی ندارند، در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کند، زیرا ممکن است در این راه به شکل جبران‌ناپذیری، متحمل ضرر هنگفتی شود.

سوالات متداول

تریدها از لحاظ بازه زمانی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت

تفاوت عمده‌ی تریدر و سرمایه‌گذار در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

سرمایه‌گذار به دنبال خرید ارز دیجیتال به صورت بلند‌مدت است و عموماً سرمایه‌ی کلانی دارد. تریدر از طرفی دیگر با سرمایه‌ی اندکی شروع می‌کند و خریدوفروش‌هایش را به طور روزانه و در کل کوتاه‌مدت انجام می‌دهد.

چند نوع ترید در بازار ارزهای دیجیتال داریم؟

ترید ارز دیجیتال به صورت روزانه، ترید ارز دیجیتال به صورت نوسانی، ترید ارز دیجیتال به صورت موقعیت گیری و ترید ارز دیجیتال به صورت لحظه‌ای.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version