سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

صفر تا صد شبکه جدید ترا ۲٫۰: برنامه ترا برای جبران ضرر سرمایه‌گذاران منتشر شد

می‌توان به جرئت گفت که بزرگ‌ترین اتفاق بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ سقوط اکوسیستم ترا است، سقوطی که تبعات جبران ناپذیری برای بازار ارزهای دیجیتال داشت و باعث شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران دیدگاه خود را نسبت به این بازار تغییر دهند. سقوط ترا از تمام جهات اتفاق بزرگی بود و فکر نمی‌کنم که چیزی بتواند تا پایان سال میلادی جاری آن را تغییر دهد.

اکنون هفته‌ها از سقوط ترا می‌گذرد و بر خلاف تصورات، تیم توسعه‌دهنده اکوسیستم ترا در حال بازگشت به بازار هستند و تلاش می‌کنند تا از بحرانی که در آن گرفتار شده‌اند، خارج شوند. در خبری که توسط سرمایکس پوشش داده شد، شاهد بودیم که بنیان‌گذار اکوسیستم ترا، دو کوان (Do Kwon)، اعلام کرد که قصد دارد تا بلاک‌چین فعلی ترا را بازیابی کند.

با این حال، دو کوان اکنون صحبت‌های قبلی خودش را نقض کرده است و گفته که قصدی بر بازیابی بلاک‌چین قدیمی ترا یا اعمال ارتقا نرم افزاری بر آن را ندارد و می‌خواهد یک بلاک‌چین کاملا جدید و مجزا طراحی کند. این اکوسیستم جدید ترا ۲٫۰ نام گرفته و هیچ یک از سوابق گذشته بلاک‌چین قدیمی ترا را همراه با خود نخواهد داشت.

امروز در این مقاله، می‌خواهیم از صفر تا صد برنامه‌های دو کوان برای راه‌اندازی اکوسیستم جدید ترا را بررسی کنیم و ببینیم که سرانجام ترا در نهایت چه خواهد بود، اما قبل از هر چیز باید در ابتدا بدانید که چرا اکوسیستم ترا سقوط کرد و دلیل آن چه بود.

چرا اکوسیستم ترا سقوط کرد؟

دلیل سقوط وحشتناک ترا پدیده‌ای به اسم Bank Run یا خروج همزمان سرمایه از سیستم بود. برای توضیح این پدیده، ابتدا باید توضیح کوتاهی در مورد چگونگی کار توکن لونا و استیبل‌کوین الگوریتمی شبکه ترا یعنی ترا یو‌اس‌دی (UST) بدهیم. لونا (LUNA) ارز دیجیتال بومی شبکه و ترا یو‌اس‌دی استیبل‌کوین بومی شبکه بود. این دو ارتباط مهمی با یکدیگر داشتند که هسته اصلی فعالیت شبکه ترا و در جهت حفظ ثبات استیبل‌کوین شبکه بود.

هنگامی که قیمت ترا یو‌اس‌دی کمتر از یک دلار بود، می‌توانستید یک ترا یو‌اس‌دی بسوزانید و معادل آن یک دلار لونا دریافت کنید. هنگامی که قیمت ترا یو‌اس‌دی بیش از یک دلار بود، می‌توانستید معادل یک دلار لونا بسوزانید و ترا یو‌اس‌دی دریافت کنید.

خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو

به طور کلی ایده قابل انجامی بود و شبکه ترا تا مدت‌ها بر اساس این الگوریتم مشغول فعالیت بود، اما تیم ترا پدیده Bank Run را دست کم گرفته بود، پدیده‌ای که در نهایت منجر به مرگ اکوسیستم قدیمی ترا شد. پدیده Bank Run زمانی رخ می‌دهد که اعتماد سرمایه‌گذاران به سیستم خدشه‌دار می‌شود و عزم خروج هرچه سریع‌تر از آن را می‌کنند. نکته بسیار جالب این است که تیم ترا در وایت پیپر خود به این موضوع پرداخته و آن را بررسی کرده بود، در مدل‌سازی خود ترا، این شبکه با موفقیت از پدیده Bank Run خارج شده بود.

اکنون دلیل اصلی سقوط ترا قابل حدس است، با توجه به نوع طراحی شبکه، حیات ترا یو‌اس‌دی به لونا وابسته بود و حیات لونا به ترا یو‌اس‌دی، با خروج ناگهانی تمام سرمایه‌گذاران و فروش همزمان توکن‌ها، اتفاقی در نهایت افتاد که منجر به سقوط ۹۹ درصدی شبکه ترا شد. این سقوط برای همیشه به عنوان لکه ننگی در کارنامه بازار ارزهای دیجیتال باقی خواهد ماند.

همه چیز در مورد اکوسیستم جدید ترا ۲٫۰

دو کوان (Do Kwon) در ابتدای توضیح برنامه‌های خود، دلیل این که چرا اجرای هارد فورک (ارتقا نرم افزاری) بر روی اکوسیستم قدیمی ترا نباید انجام شود را مطرح کرد. کوان می‌گوید که در اکوسیستم فعلی همچنان چندین میلیارد دلار ترا یو‌اس‌دی وجود دارد، اما ارزش توکن لونا شبکه قدیمی اساسا صفر است. او می‌گوید که حتی اگر بتوانند با وجود منحل شدن دارایی کاربران با ارتقا نرم افزاری اکوسیستم را احیا کنند، نمی‌توانند اعتماد کاربران به لونا و استیبل‌کوین آن را برگردانند.

با توجه به صحبت‌های دو کوان، می‌توان برنامه او را تا حدودی پیش‌بینی کرد. کوان قصد دارد که با تکیه بر جامعه اکوسیستم قدیمی ترا یک اکوسیستم جدید خلق و از ابتدا شروع کند. برنامه‌های دو کوان به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • یک شبکه جدید برای اکوسیستم ترا بدون استیبل‌کوین ترا یو‌اس‌دی (UST) ایجاد خواهد شد. شبکه قدیمی ترا کلاسیک (توکن لونا کلاسیک LUNC) و شبکه جدید ترا (توکن لونا LUNA) نام خواهد داشت.
  • توکن جدید لونا به صورت ایر‌دراپ در میان دارندگان توکن قدیمی لونا کلاسیک، دارندگان استیبل‌کوین ترا یو‌اس‌دی و کسانی که لونا کلاسیک را استیک کرده‌ بودند، پخش خواهد شد.
  • شبکه جدید ترا متعلق به جامعه ترا خواهد بود و در روند توسعه ترا و دیگر تصمیمات آن اختیارات کامل خواهند داشت.
  • پاداش‌های استیکینگ روزانه و به صورت ۷ درصد سود خواهد بود.

همانطور که گفته شد، دو کوان قصد دارد که به صورت ایردراپ ضررها و دارایی‌های از دست رفته دارندگان لونا را جبران کند، اما لازم به ذکر است که ایردراپ و توزیع لونا در میان سرمایه‌گذاران به صورت برنامه‌ریزی شده خواهد بود و همه چیز در یک ایردراپ خلاصه نخواهد شد. لازم به ذکر است که این ایردراپ شامل همه نمی‌شود و شرایط خاص خودش را دارد.

در ادامه به روند توزیع توکن‌های جدید لونا در میان سرمایه‌گذاران خواهیم پرداخت، اما قبل از هر چیز باید بدانید که توزیع توکن‌ها شرایط خاص خودش را دارد و به دو زمان قبل از سقوط (Pre-attack) و بعد از سقوط (Post-attack) تقسیم می‌شود. تاریخ قبل از سقوط ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ (۲۰۲۲٫۰۵٫۰۷) تعیین شده و تاریخ بعد از سقوط ۶ خرداد ۱۴۰۱ (۲۰۲۲٫۰۵٫۲۷) مشخص شده است. این تاریخ‌ها بدین معنی هستند که شما اگر در تاریخ‌های ذکر شده دارایی‌ لونا یا ترا یو‌اس‌دی در اختیار داشتید، شامل این برنامه توزیع توکن جدید خواهید بود.

لازم به ذکر است که قبل و بعد از این تاریخ‌ها حساب نخواهد شد، برای مثال اگر شما در تاریخ ۱۶ اردیبهشت اقدام به فروش توکن‌های لونا خود کردید، شامل برنامه توزیع توکن‌های جدید لونا نخواهید شد، اما اگر خریدی داشتید و در تاریخ‌های ذکر شده همچنان دارایی خود را در اختیار داشید، شامل برنامه توزیع توکن لونا خواهید بود.

برنامه ریزی شده است تا ۳۵ درصد از توکن های جدید، به دارندگان توکن های لونا قبل از سقوط عرضه شود. کیف پول‌هایی که بیشتر یا کمتر از ۱۰ هزار توکن لونا در اختیار داشتند در ایردراپ ۳۰ درصد از دارایی از دست رفته خود را به دست خواهند آورد. ۷۰ درصد دیگر به مدت ۶ ماه در شبکه قفل خواهد شد و بعد از آن در طول ۲ سال توزیع خواهد شد. کیف پول‌هایی که بیشتر از ۱ میلیون توکن لونا در اختیار داشتند همچنان ۳۰ درصد در اولین ایردراپ دریافت خواهند کرد، اما ۷۰ درصد دیگر به مدت ۱ سال در شبکه قفل خواهد شد و در طول ۲ سال توزیع خواهد شد. کسانی که کمتر از ۱ میلیون تومان توکن لونا در اختیار داشتند همچنان شرایط مشابهی دارند، با این تفاوت که ۷۰ درصد دیگر در طول ۴ سال توزیع خواهد شد.

برنامه ریزی شده است تا ۱۰ درصد از توکن‌های جدید، به دارندگان توکن های لونا بعد از سقوط و دارندگان استیبل‌کوین ترا یو‌اس‌دی قبل از سقوط عرضه شود. همچنین برنامه ریزی شده است که تا ۱۵ درصد از توکن های جدید، به دارندگان استیبل‌کوین ترا یو‌اس‌دی بعد از سقوط عرضه شود. برنامه توزیع هر سه یکسان است، ۳۰ درصد در اولین ایردراپ توزیع خواهد شد. ۷۰ درصد دیگر ۶ ماه در شبکه قفل خواهد شد و در طول ۲ سال توزیع خواهد شد.

زمان دقیق این ایردراپ‌ها مشخص نشده است. در صورت انتشار خبر جدید یا مشخص شدن زمان ایردراپ‌ها، سرمایکس زودتر از هر کجای دیگری شما را مطلع خواهد کرد. همچنین در زمان مشخص شدن تاریخ دقیق ایردراپ، اطلاعات بیشتری در مورد نحوه دریافت توکن‌های جدید منتشر خواهد شد و می‌توانیم دقیق‌تر به شما آموزش دهیم که چطور این توکن‌های جدید را دریافت کنید.

آینده اکوسیستم ترا چه خواهد بود؟ آیا واقعا می‌توان به شبکه جدید ترا اعتماد کرد؟

استیبل‌کوین ترا یو‌اس‌دی پروژه‌ای جاه‌طلبانه بود که در نهایت پایان نافرجامی داشت، تیم اکوسیستم ترا به این حقیقت پی بردند، اما زمانی که دیگر همه چیز دیر شده بود. اکنون در شبکه جدید ترا، دیگر خبری از استیبل‌کوین ترا یو‌اس‌دی نیست و پرونده این پروژه بسته شده است، نمی‌توان گفت برای همیشه چرا که در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین هیچ محدودیتی وجود ندارد و همیشه برای همه چیز راه حلی وجود دارد.

بر اساس برنامه‌های تیم ترا و اعلامیه‌های منتشر شده، اولویت آن‌ها در حال حاضر حفظ اکوسیستم و گسترش جامعه ترا است، جامعه‌ای که اکنون با تغییرات شبکه جدید، اختیارات بیشتری دارند و تصمیم‌ گیرنده اصلی در شبکه خواهند بود. در پایان، باید دید که احیای اکوسیستم ترا چگونه پیش خواهد رفت.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location